Napsala Dana Mentzlová
Třicetiletá válka patří k méně známým
obdobím české historie. O hmotných škodách za této války se dočteme v dějinách
mnoha měst, vesnic nebo hradů. Ale pro jaké myšlenky plundrovala vojska třicet
let Evropu?
Jak
je možné, že vyhození tří úředníků z oken Pražského hradu roku 1618 bylo
počátkem dlouhé války, jež zpustošila mnoho krajů a měst střední Evropy? Chci
se v sérii článků věnovat třicetileté válce od událostí, jež ji předcházely, až
do konce války roku 1648, kdy Pražané ubránili své město před Švédy a uzavřením
vestfálského míru ztratili naději na svobodu.
Pro
pochopení událostí je třeba vrátit se bezmála sto let před začátek války, do
roku 1526, kdy české stavy zvolily českým králem Ferdinanda I. z rodu
Habsburků. Království české tehdy bylo samostatné a panovníka volil zemský
sněm, na němž zasedali zástupci tří stavů: pánů, rytířů a královských měst.
Zemský sněm povoloval panovníkovi vybírání daní, dával zásadní povolení k
vojenským tažením za hranice země, uděloval cizincům právo obyvatelské.
Ferdinand
I. slíbil, že neporuší tato stavovská práva, a uznal náboženskou svobodu, která
byla v naší zemi od dob husitských. Jeho touhy však směřovaly k posílení
panovnické moci a rozšíření vlivu katolické církve, protože Habsburkové byli
tradičně rodem katolickým.
Panství
Habsburků se v té době značně rozrostlo. Ferdinandův bratr Karel V. byl králem
španělským, od r. 1519 také králem Svaté říše římské. Španělsku patřily země
Iberijského poloostrova, ale také téměř celá Itálie, Nizozemí (s dnešní
Belgií), a bohatlo z jihoamerických kolonií. Zdálo se, že Habsburkové jsou
povoláni, aby vládli světu.
Habsburkové
prosazovali model centralizovaného státu, kde má panovník co nejvíce pravomocí
a co nejvíce záležitostí se vyřizuje u dvora. Usilovali o centrální moc i v
království českém, které nebylo jejich dědičným majetkem. Ferdinand I. dal
veřejně vyslovit přání, „aby vše, co arcikníže rakouský má, bylo a slulo
arciknížectvím rakouským“. Pro podporu svých záměrů nalezl vynikající pomocníky:
uvedl do českého království španělské jezuity, kteří založili v Praze kolej
Klementinum a zanedlouho také kolegium v Olomouci.
V
českých zemích vládl tehdy náboženský smír. Po husitských válkách uplynula už
řada let a vášně měly dost času se uklidnit. Jiná situace byla ve Svaté říši
římské. Luterská reformace vypukla r. 1517 a vedla k náboženským válkám.
Porážky Habsburků vyústily v uzavření augsburského míru r. 1555, kde byla
prosazena zásada „cuius regio, eius religio“, tj. „čí země, toho náboženství“.
Římská říše se skládala z mnoha větších a menších států a jejich vládci tím
pádem určovali náboženství ve svých zemích.
Katolická
církev se nesmířila s tímto stavem věcí. S oporou Habsburků se snažila zamezit
dalšímu šíření nekatolických vyznání a získat zpět své dřívější pozice. Úkol
nebyl jednoduchý, neboť ve Svaté říši římské bylo po reformaci šestkrát více
protestantů než katolíků. V Čechách a na Moravě bylo po reformaci okolo 80%
obyvatel nekatolíků. Náleželi k utrakvistické církvi, k luteránům, nebo k Jednotě
bratrské.
Po
Ferdinandu I. následovali v českých zemích Maxmilián a Rudolf II., panovníci
poměrně snášenliví k evangelickému vyznání a k české šlechtě. Přesto na konci
16. století, za vlády Rudolfa II., získávají v Čechách nejvyšší úřady katolíci.
Po roce 1599 někteří významní šlechtici přestupují na katolickou víru: Vilém
Slavata z Chlumu, Karel z Lichtenštejna a Albrecht z Valdštejna.
Tlak
katolíků se projevoval i ve Svaté říši římské. Když katolický vévoda Maxmilian
Bavorský obsadil r. 1608 protestantské svobodné město Donauwörth, vyvolalo to
vznik Protestantské unie, sdružení protestantských knížat a měst, jehož
vedoucím představitelem se stal falcký kurfiřt Friedrich. Rok nato se sdružují
i němečtí katolíci do Katolické ligy.
Protestantská
šlechta v Německu, Rakousku i v Čechách se vzpírala posilování centrální
císařské moci, která se opírala o centralizovanou strukturu katolické církve.
České stavy si vymohly u Rudolfa II. vydání Majestátu o náboženské svobodě r.
1609. K ochraně nekatolických vyznání byl zřízen sbor 30 defensorů. Jedním z
úspěchů protestantů bylo také založení luteránského chrámu u Salvátora v Praze,
na jehož stavbu přispěli králové anglický, švédský a dánský, 61 říšských
knížat, generální stavy nizozemské a další instituce a osoby.
To
však nic neměnilo na skutečnosti, že katolíci zastávali nejdůležitější veřejné
úřady a měli za sebou podporu habsburské dynastie. Úředníci se cítili natolik
silní, že někteří z nich, jako nejvyšší kancléř Zdeněk z Lobkovic a dvorští
úředníci Vilém Slavata a Jaroslav Bořita z Martinic, odmítli Majestát císaře
Rudolfa podepsat.
Vliv
katolické strany rostl i poté, co byl Rudolf II. na českém trůnu vystřídán svým
bratrem Matyášem. Matyáš se sice před nástupem na trůn zavázal, že nebude
projednávat za svého života otázku svého nástupníka, ale přesto prosadil na
českém zemském sněmu r. 1617 jako svého nástupce Ferdinanda Štýrského, známého
nekompromisním potlačováním nekatolíků ve Štýrsku. Ferdinand již r. 1598
vypověděl ze Štýrska protestantské duchovní a učitele, pak dával vyhánět
protestantské měšťany a sedláky, zavírat kostely, pálit knihy. Sedláci marně
žádali „německého pánaboha“. Evangelické bohoslužby mohli nadále navštěvovat už
jen na šlechtických zámcích.
Se
zvlášť ostrým projevem proti nastoupení Ferdinanda Štýrského na český trůn
vystoupil na zemském sněmu Jáchym Ondřej Šlik (první popravený několik let poté
při popravě na Staroměstském náměstí). Pod soustředěným nátlakem však potom
téměř všichni nesouhlasící účastníci sněmu ustoupili. Budoucí král Ferdinand
II. přislíbil respektovat platnost Majestátu, zároveň však psal papeži a
španělskému králi, že slib dodrží jen potud, pokud bude muset.
Rozpory
a podrážděnost narůstaly. Roku 1618 došlo ke dvěma incidentům, plynoucím z
nevyřešené otázky, zda může být protestantská bohoslužba na pozemcích katolické
církve. V Broumově byl uzavřen evangelický kostel, postavený na klášterním
panství bez souhlasu opata, v obci Hrob byl evangelický chrám dokonce rozbořen.
Sjezd nekatolických stavů poslal králi a císaři Matyášovi ostrou stížnost na
porušování zemských svobod. Matyáš se držel na straně katolíků a pod hrozbou
přísných trestů zakázal další sjezd stavů.
Sjezd
se v květnu 1618 přece jen konal, a to v budově pražského Karolina. Královští
úředníci pozvali shromážděné stavy na Pražský hrad, aby si vyslechli císařův
dopis. V něm byli účastníci stavovského sjezdu vyzváni, aby „cizích věcí se
neujímali a raději příčinu k lásce a svornosti, nežli k zbytečným nedorozuměním
dávali...“
Příslušníci
nekatolických stavů se obávali, že proti nim bude tvrdě zakročeno. Někteří z
nich se pod vedením hraběte Jindřicha Matyáše Thurna domluvili na rázné akci.
Vydali se s ostatními účastníky sjezdu průvodem na Pražský hrad, kde provedli
„podle starého obyčeje“ defenestraci, v pořadí už třetí pražskou. Z oken ve
druhém patře byli vyhozeni dva královští místodržící Jaroslav Bořita z Martinic
a Vilém Slavata z Chlumu, a písař Fabricius. Atmosféra byla pohnutá, takže se z
průběhu defenestrace dochovala i jinak bezvýznamná věta Matyáše Thurna: „Edle
Herrn, da habt Ihr den anderen“ (urození pánové, tady máte toho druhého).
Svržení
úředníci byli zpočátku považováni za mrtvé, ukázalo se však, že pád přežili,
což zavdalo podnět k legendě o pomoci Panny Marie. Nějaká žena na Karlově mostě
prý v osudný okamžik viděla, jak Panna Maria rozprostírá pod Martinicem svůj
plášť, aby měkce dopadl. Sám hrabě Martinic to prý tak dokonale neviděl, ale
modlil se k Panně Marii ihned, jak ho vyhodili z okna. Na místech, kam oba
místodržící dopadli, stojí dnes kamenné obelisky.
Vzápětí
stavovský sjezd odmítl panování Matyáše Habsburského a zvolil pro Čechy
prozatímní zemskou vládu třiceti direktorů pod předsednictvím Václava Viléma z
Roupova. Nová vláda se rozhodla začít ihned verbovat vojsko a zakázala jezuitský
řád. Protože se stavy vzbouřily proti svému panovníkovi, nazývají historikové
tyto události stavovské povstání.
Císař
Matyáš prosil hornorakouské stavy o pomoc proti povstalým Čechům. Ti však
odmítli, protože byli také většinou protestanty. Po smrti Matyáše v březnu 1619
obsadili zámek v Linci a oznámili, že přebírají správu země. Spojili se s
českými stavy, k povstání se přidaly i moravské a dolnorakouské stavy.
Stavovské vojsko pod vedením Jindřicha Matyáše Thurna táhlo na Vídeň proti
následníku Ferdinandovi II. a střetávalo se s císařskými oddíly.
Generální
sněm stavů zemí Koruny české, který se sešel v červenci 1619 v Praze, vyhlásil
Korunu českou za konfederaci, svobodně volící krále. Ke konfederaci se
připojili stavové Horních a Dolních Rakous, později i stavové Uher. V nové
ústavě byla všem obyvatelům přiznána náboženská svoboda (katolíci však nesměli
zastávat úřady). Pravomoci panovníka byly značně osekány, neměl např. právo sám
obsazovat zemské úřady. Sněm sesadil z trůnu Habsburka Ferdinanda II. a zvolil
českým králem dvaadvacetiletého Friedricha Falckého (kalvínského vyznání).
Důležitým
problémem pro českou konfederaci bylo uhájení samostatnosti proti vojskům
Ferdinanda II., sídlícího stále ve Vídni a čerstvě zvoleného římským císařem, a
získání mezinárodního uznání. Stavové doufali, že na svou stranu získají
německou Protestantskou unii, jejímž vůdcem byl Friedrich Falcký. Vkládali
naděje také v pomoc Anglie, protože nově zvolený český král byl zetěm
anglického krále Jakuba I.
Čeští
stavové hledali podporu i v dalších zemích. Nizozemí (od r. 1566 nový typ
státu, kde byli občané zbaveni poddanství) jim přispělo finančně na žoldnéřskou
armádu. Savojský vévoda Karel Emanuel poskytl Čechům armádu, vedenou generálem
Mansfeldem. U švédského krále Gustava Adolfa stavy nejprve neměly úspěch,
později po jednání s vyslancem Friedricha Falckého slíbil švédský král poslat
Čechům osm děl a pět set dělových koulí (tato zásilka nikdy do Čech nedošla).
Francie stavům neodpověděla, což znamenalo, že se svržením habsburského
panovníka nesouhlasí. Neúspěšní byli i v Drážďanech, kde jim bylo řečeno, že
saský kníže Jan Jiří (luteránského vyznání) chce žít s císařem v míru.
Rozhodující
význam pro budoucí události mělo, že se Friedrichu Falckému nepodařilo získat
podporu Protestantské unie. Německá protestantská knížata se usnesla
nezasahovat vojensky mimo území Německa. Nezasáhla ani při obraně Falce,
napadené španělskou armádou.
Zato
Katolická liga vedená Maxmilianem Bavorským vydatně podpořila císaře Ferdinanda
II. a vyslala mu na pomoc armádu, jíž velel generál Tilly. Španělský král
přispěl svému rakouskému příbuznému v letech 1619 až 1620 celkovým obnosem
1.600.000 zlatých. Další finance získával Ferdinand II. od papeže.
Armáda
Katolické ligy táhla do Horních Rakous a dobyla Linec 4. 8. 1620, rakouské
stavovské vojsko bylo poraženo. Tisíce protestantských rodin následně opustilo
zemi. Vůdčí představitel rakouských stavů Georg Erasmus von Tschernembel
(kalvínského vyznání) odjel po obsazení Horních Rakous do Prahy, kde se
schylovalo ke známému střetnutí na Bílé Hoře. Tschernembel radil zrušit
nevolnictví, jako v Nizozemí, a získat tak pro boj za svobodu sedláky a všechny
obyvatele země. Jeho návrh nenašel odezvu.
Císařská
a ligistická vojska táhla na Prahu, proti nim se snažila připravit armáda
českých, moravských a rakouských stavů pod velením německého knížete Kristiána
z Anhaltu, důvěrníka Friedricha Falckého. Srážka na Bílé Hoře neovlivnila běh
dějin počtem obětí, boj trval asi dvě hodiny a ztráty byly méně než 5%
bojujících. Větší byl morální dopad. Ukázalo se, že špatně placené stavovské
vojsko není schopné potřebného nasazení.
Král
Friedrich Falcký se během bitvy věnoval obědu s anglickými vyslanci, což mu
bylo později vyčítáno. Je však třeba uvážit, že povinnosti krále byly především
diplomatické, když už byl svěřil vedení vojska svému důvěrníku. Angličtí
vyslanci se v této napjaté době několikrát pokoušeli sjednat příměří mezi
Friedrichem Falckým a císařem Ferdinandem II.
Po
příchodu posla, oznamujícího útok císařských na české pozice, král Friedrich
spěchal s houfcem jízdy na bojiště a byl svědkem zmateného ústupu do pražských
hradeb. Večer zasedala na Starém Městě Friedrichova vojenská rada a na návrh
vrchního velitele Kristiána z Anhaltu bylo rozhodnuto opustit Prahu a vést
další boj ze slezské Vratislavi. Nejednalo se zatím o odchod Friedricha ze
země, pouze o ústup, neboť Slezsko bylo součástí českého království.
Když
král s manželkou, malým synem a dalšími svými lidmi opustil Prahu, do města
vtrhlo císařské vojsko a vyloupilo šlechtické paláce i Hrad. Velitel císařského
vojska Maxmilian Bavorský dal svou kořist odvézt do Bavor na mnoha vozech.
Obyvatelé se poddávali vítězi. Kristián z Anhaltu později shrnul situaci slovy,
že ti, kteří králi Friedrichovi půjčovali s třesoucí se dlaní po stovkách kop,
náhle lamentují, že v pražských palácích přišli o šedesát nebo více tisíc jen v
hotovosti.
V
některých částech země se čeští stavové ještě bránili. Do konce roku 1620 ještě
odolávala panství Frýdlant a Loket, až do října 1622 se udržely Tábor, Třeboň,
Zvíkov, Orlík a Kladsko. Oddíl generála Mansfelda držel ještě po nějakou dobu
Tachov.
Král
Friedrich byl po příjezdu do Vratislavi stále odhodlán hájit české království.
Ihned svolal slezský sněm a chtěl dát postavit nové vojsko. Slezský sněm,
poděšen bělohorskou porážkou, povolil neobyčejně vysokou daň i povinné půjčky.
Generál stavovské armády Jindřich Matyáš Thurn měl mezitím vyjednat na Moravě a
v Uhrách pomoc moravských stavů a uherského krále Bethlena. Friedrich Falcký
začal formovat vojsko a 30. listopadu 1620 vyzval české stavy, aby nepodlehli
sklíčenosti a shromáždili vojenskou hotovost v Hradci Králové.
Příkaz
nebyl uposlechnut a Thurnova jednání byla také neúspěšná. V zemi vládly obavy,
že Ferdinand II. potrestá všechny, kdo mu kladli odpor. Někteří odcházeli do
emigrace, jiní doufali, že ujdou pozornosti, když se přestanou v politických
záležitostech angažovat.
Když
Friedrich Falcký nenalezl podporu, opustil Slezsko a emigroval do nizozemského
Haagu. Císař dal Friedricha do říšské klatby, zbavil ho kurfiřtství i práva na
dědičnou Falc. „Zimní král“ tedy ztratil velmi mnoho svým nasazením za země
koruny české. Přesto je u nás vnímán poněkud ironicky, což je zřejmě ještě
pozůstatkem tehdejší císařské propagandy v podobě nebývalého množství
posměšných letáků. A možná vykonal pro české království vše, co bylo v jeho
silách, a přece to nestačilo na vytržení země z vlivu Habsburků. Vídeň je
českým zemím velmi blízko a její prsty byly již příliš pevně uchyceny na nejdůležitějších
místech.
Poznámky:
Jisté rozčarování Friedrichových poddaných
vyplynulo z faktu, že nový český král a jeho dvořané neznali české poměry. Po
příchodu na Pražský hrad Friedrichův dvorní kazatel Scultetus dal zničit velkou
část vybavení katedrály sv. Víta, aby odpovídala kalvínské víře. Považoval
katedrálu za královu osobní svatyni, zatímco Češi ji považují za vlastnictví
celého národa a veřejné mínění bylo „čistkou“ pobouřeno.
Historie dopřála úspěch aspoň
Friedrichovým potomkům. Anglický parlament r. 1701 schválil zákon, podle
kterého nesměli na britský trůn nastoupit katolíci, nebo ti, kdo si vezmou za
manžela katolíka. V důsledku tohoto zákona se stala následnicí Friedrichova
dcera Žofie Hannoverská a její syn pak vládl Anglii jako král Jiří I. Od něj
pochází i současná britská královská rodina.
fotografie
obelisků Slavaty a Martinice: ing. Svatoslav Chamra
Po bitvě na Bílé Hoře se ve vídeňských
kostelích konaly děkovné slavnosti. Kapucínský páter Sabinus pronesl slavné
kázání na téma žalmu: „Budeš je bičovati železnou metlou a rozbiješ je jako
nádobu hliněnou.“ Také císař Ferdinand II. a jeho rádci se zabývali otázkou:
„jak by se blahodárnou hrůzou mohla celá země v poslušenství císaře uvésti?“
Císař usuzoval, že je-li vrchnost od boha, pak jednání vzbouřených poddaných
bylo od ďábla.
Po několik prvních měsíců neměly ještě
represe velký rozsah. Byly zabavovány statky vůdců povstání, protestanti museli
odejít z úřadů. Císařští vojáci bez odporu loupili. U dvora se připravoval
trest pro hlavní účastníky „ohavné rebelie“. V únoru 1621 byli zatčeni členové
bývalé vlády třiceti direktorů a další představitelé české konfederace.
Pro jejich odsouzení nechal císař vytvořit
zvláštní soud. Jeho členy bylo proti dosavadnímu zákonu také několik cizinců.
Proces se neřídil platným zemským právem, ale císařskými směrnicemi a senát
nesměl dát slovo obhajobě. K důkazu viny stačil výrok soudu, že je všem „obecně
známa“. Tak mohli být odsouzeni i méně důležití funkcionáři z městského stavu,
kteří do vážnějších věcí nebyli zasvěceni.
Všichni čelní představitelé stavovského
povstání, kteří opustili zemi, byli v nepřítomnosti odsouzeni ke ztrátě hrdel,
cti a statků. Z těch, kteří v zemi zůstali, bylo 29 odsouzeno k trestu smrti.
Císař Ferdinand po podpisu rozsudků smrti vykonal pouť do Mariazellu, kde se
modlil za spásu duše a obětoval zázračné panně Marii zlatou korunu.
Poprava
se měla konat na Staroměstském náměstí. Nikdy předtím nebývalá exekuce
vzbuzovala hrůzu a soucit. Zarážející byl stařecký věk odsouzených. Dvanáct z
nich označil současník za počestné šedivé starce; nejmladšímu z odsouzených
bylo čtyřicet let. Nejstarší byl pravděpodobně šestaosmdesátiletý Kašpar Kaplíř
ze Sulevic. Doneslo se mu, že by mohl dostat namísto popravy vězení, kdyby
požádal. Napsal: „A kdybych nyní smrti té podniknouti a toho, že sem slávy a
pravdy Boží zastávati a obhajovati pomáhal, tou smrtí dotvrditi nechtěl, snad
by na mne Bůh šlak anebo ňákou nemoc dopustiti ráčil, že bych se sám mrzel a
smrti na sebe žádati musil...“
I další přijímali svůj osud statečně. Václav
Budovec z Budova, sedmdesátiletý příslušník Jednoty bratrské, řekl: „Tuť jsem,
Bože můj, nalož se mnou, služebníkem svým, jak jest libo před očima tvýma. Syt
jsem dnů, vezmi ode mne ducha mého, ať nevidím těch zlých věcí, kteréž vidím,
že přijíti mají na vlast mou.“ Prokop Dvořecký z Olbramovic reagoval na ortel s
úsměškem: „Tedy se také skrze odnětí hlavy mé císař, že mu něco přibude,
domnívá? Nechť ji tedy vezme...“
Jezuité se před popravou pokoušeli přivést
odsouzence ke katolictví, ale nepodařilo se jim zviklat jejich víru. Hrabě
Jáchym Ondřej Šlik řekl: „Friedrich podlehl, Ferdinand je vítězem, ale věc jeho
tím není lepší, ani naše horší.“ K duchovní útěše byli tedy povoláni utrakvističtí
a luteránští kněží. Kalvinistům a českým bratřím nebyla přítomnost jejich kněží
dopřána.
V předvečer popravy byli všichni shromážděni
ve vězení na staroměstské radnici, kde nebylo nic připraveno k jejich
přenocování. Museli se rozložit po stolech a lavicích nebo lehnout na zemi.
Skoro všichni odsouzení se utišili v přesvědčení, že bojovali za víru. Vznikl
mezi nimi zvláštní duch sounáležitosti, pospolitosti a odevzdání se do vůle
boží.
Historik Ernest Denis v tom spatřoval přínos
členů Jednoty bratrské: „V jejím učení byla aspoň vynikající důstojnost mravní:
zamítala násilí a vzdorovala moci: naproti církvi katolické dobyté světem a
politikou představovala křesťanství prvotní, absurdní a podivuhodné;
vyznačovala své věřící znamením vyvolených: příliš čistí pro zemi, nebyli
církví bojující, ale církví vítězící; povznesli a podepřeli své druhy, vrátili
jim klid a důvěru: zásluhou jejich bylo, že kat, jak bylo nutno, byl překonán
mučedníky.“
Celou noc strávili vězni modlitbami, písněmi
a pobožným rozmlouváním. Měšťan Jan Kutnauer s některými dalšími prosili Boha,
aby ukázal nějaké zázračné znamení, a tím je i lid utvrdil o jejich nevině. A
při východu slunce se na nebi ukázala velmi pěkná duha neobyčejné jasnosti. Tu
padli na kolena a povznesli své duše k Bohu. Jakmile duha zmizela, zazněl
výstřel z děla na Pražském hradě, oznamující, že poprava začíná.
Poprava se konala od pěti hodin ráno do
devíti a byla doprovázena hlukem bubnů a jezdeckých polnic, aby nebylo možné
slyšet poslední slova popravených. Stařičký Kašpar Kaplíř ze Sulevic šel na
popraviště kvůli svému věku velmi pomalu, a scházeje ze schodů ve staroměstské
radnici řekl: „Můj Bože, posilň mne, abych neupadl a na smích nepřátelům
nebyl.“ Poprava tak starého člověka ukazovala všem, že Ferdinandova justice se
neobává konkrétních osob, ale myšlenek.
Exekuci prováděl kat Jan Mydlář. Odsouzenci
čekali v radničním vězení, až přijdou na řadu, někteří dřímali v polospánku.
Kněz podobojí Jan Rosacius zapsal pro budoucí
generace: Toto za slušné poznamenati jsem si umínil, že když na koho z těch
svatých lidí a božích mučedlníků zavoláno bylo, tu k velikému podivu rozžehnání
pěkně, až srdce v nás plesalo, se dálo; ne jináč než jako by na panket aneb na
nějakou kratochvíli jíti se strojili. Ti, kteří odcházeli, těm, kteří po nich
zůstávali a také smrti očekávali, v ten smysl i jináče, pěkněji, než se to
pamatovati a vypsati může, mluvili: Nu, milí přátelé, požehnejž a ostříhejž vás
tu Pán Bůh, dejž vám potěšení Ducha svatého, trpělivost a zmužilost, abyste
toho, že jste Boží cti zastávali, srdečně a udatně i při této smrti na sobě
dokázali. Já vás předcházím, abych uzřel dříve slávu našeho milého Spasitele,
ale dočkám se vás hned za sebou. Již nám této hodiny pomine žalost vezdejší a
nastane radost nová, srdečná a věčná." Tu zase odpovídali ti, kteří
pozůstávali: „Požehnejž vám také Pán Bůh té cesty pro nevinnou smrt Pána našeho
Ježíše Krista, pošliž anjely svaté své vstříc pro duši vaši. Předejdětež nás k
té nebeské slávě, my vás také následovati budeme a jsme tím jisti pro toho, v
něhož jsme uvěřili, Krista Ježíše, že se tam dnes všickni shledáme.“
Ten den bylo popraveno 27 lidí. Pamětníci
stačili sledovat pořadí prvních sedmi, zbývající jmenují v rozličném sledu.
Jeden z odsouzených dostal těsně před exekucí milost. Poslední z 29
odsouzených, vynikající právník Martin Fruwein, se ještě před výslechem pokusil
utéci z vězení na Pražském hradě, spadl se střechy a zabil se.
Hlavy dvanácti popravených byly po exekuci
zavěšeny v železných koších na staroměstskou mosteckou věž. Tam setrvaly pro
výstrahu kolemjdoucím na dešti a slunci deset let do obsazení Prahy saským
vojskem.
Po
popravě následovaly další tresty a rozsáhlé konfiskace. Císař shledával, že je
velmi mnoho lidí, kteří se provinili - tím, že za vlády Friedricha Falckého a
direktoria zastávali úřady, konali vojenskou službu apod. Aby odpadlo zdržování
se soudy, císař podepsal v únoru 1622 generální pardon. To znamenalo, že
trestání na hrdle a cti bylo odpuštěno všem, s podmínkou, aby každý sám sepsal
svá provinění, požádal o odpuštění a podal i přesný odhad svého majetku. Komise
měla posoudit, jaká část majetku se zkonfiskuje.
Roztočila
se ohromná mašinerie, poháněná chtivostí. Ať byli provinilci odsouzeni k úplné
ztrátě jmění, nebo k částečné, ve všech případech stát zabíral celý statek a
zavazoval se vrátit zbývající sumu v hotových penězích. Konfiskační komise však
neměla dostatek hotovosti, proto platila dluhopisy, většinou naprosto
nedobytnými. Spolumajitelé nemovitostí, nebo věřitelé pohledávek, na statcích pojištěných,
měli smůlu. Mohli se domáhat náhrady u královské komory. Komise zkoumala jejich
nároky a dávala jim poukázky na královskou komoru, která neplatila.
Kolem
konfiskační komise bylo mnoho příležitostí k obohacení. Statky byly za babku
rozprodávány přátelům nebo přímo členům komise, zatímco vídeňská dvorská komora
se divila, že nedostává účty. Do konce roku 1623 bylo prohlášeno více než 600
konfiskací a vznikl kolem nich takový zmatek, že se ani nepodařilo sestavit
jejich seznam.
Jako
odstrašující příklad může sloužit konfiskace jmění Jana Jiřího z Vartenberka,
který se nakrátko zúčastnil povstání, ale již před bělohorskou bitvou prohlédl
a vzdal se císaři. U konfiskační komise se obhájil, přesto byl obeslán znovu.
Vartenberk si stěžoval, upokojili ho, že jde o nedorozumění. Když se vrátil na
své statky, nalezl je zkonfiskované. Žádal u císaře o vyšetření, ale než se
dospělo k výsledku, jeho panství bylo prodáno za velmi nízkou cenu
Valdštejnovi. Vartenberk sháněl vlivné přímluvce, nevzdával se, věc se
protahovala, nakonec byla jeho manželce přiznána skrovná náhrada, která ani
nebyla vyplacena.
Mnoho
panství a domů tak ztratilo své české majitele a dostalo se do vlastnictví
cizích šlechtických rodin z Itálie, Španělska, Belgie, Německa. Císař obdarovával
konfiskáty své rádce a vojevůdce. Tato nová šlechta neměla vztah k selskému
lidu, jehož jazyku nerozuměla, zato byla loajální k císaři. Přičteme-li
konfiskace po zavraždění Valdštejna, změnilo majitele 75% všech statků v
Čechách a na Moravě.
S
konfiskacemi je spjat ještě jeden zločin, který bychom dnes nazvali tunel. V
lednu 1622 vzniklo tzv. mincovní konsorcium, což byl spolek několika osob,
který získal výhradní právo razit mince v Čechách, na Moravě a v Dolních
Rakousích. Měli také výhradní právo na nákup veškerého stříbra a na výkup
stříbrných mincí. Ze získaného kovu měli razit mince. Také měli za úkol
stahovat z oběhu mince s obrazem Friedricha Falckého a nahrazovat je novými.
Mincovní konsorcium si počínalo zchytrale.
Vyrábělo mince s nižším obsahem stříbra, označené vysokými nominálními
hodnotami. Následkem byla závratná inflace. Lidé nechtěli tuto novou, tzv.
dlouhou minci přijímat, sedláci za ni nechtěli prodávat plodiny. Obchodníci
vyváželi obilí do ciziny, kde je prodávali za hodnotné peníze. Proto byl vývoz
obilí zakázán. Dlouhá mince se však výborně hodila na nákup zkonfiskovaných
statků. Císař tak dostával peníze o menší hodnotě.
Dnes známe jména pouze několika osob, které
za podvodem stály. Byl to především Karel z Lichtenštejna, zemský místodržící v
Čechách a zároveň předseda konfiskační komise, dále Albrecht z Valdštejna,
Pavel Michna z Vacínova, nizozemský obchodník Hans de Witte a židovský
obchodník Jakub Bassewi. Na ziscích se podílely i další osoby, ale těm se
podařilo nezanechat budoucím historikům žádný písemný dokument se jménem.
Spekuluje se, že na transakcích vydělali i někteří lidé blízcí císaři, kteří na
oplátku kryli činnost konsorcia.
Činnost mincovního konsorcia skončila v
prosinci 1623 státním bankrotem, kdy byla hodnota mincí snížena na desetinu.
Případ se vyšetřoval, až když už nikdo ze
zúčastněných nežil. Lichtenštejnův syn zaplatil částečnou náhradu. Věc se však
nedostala na veřejnost. Historii dlouhé mince zveřejnil až r. 1881 numismatik
Jan Newald v numismatickém časopise. Řečeno slovy klasika, co je to za
zločince, který se nechá chytit. V případě mincovního konsorcia máme doklady
zločinu, který zůstával dlouho neodhalen a nikdy nebude zcela objasněn. A to
tehdy šlo o fyzické kovové mince. Těžko říct, co zbude historikům z dnešní
doby, kdy peníze jsou jen čísla na účtech.
Vraťme se však k šíření katolického
náboženství. Jak již bylo naznačeno, rekatolizace českých zemí začala útokem na
elity. Protestantská šlechta byla zbavena majetku, všichni evangeličtí kazatelé
a učitelé byli vypovězeni ze země a jejich školy zrušeny. Někteří kazatelé se
skrývali, nebo opustili zemi jen nakrátko a pak se vraceli. Zemi procházeli
arcibiskupští visitátoři, vyhledávali kazatele, a když nechtěli odstoupit od
své víry, byli vsazeni do vězení.
Náboženská nesnášenlivost postihla i symboly.
Z katedrály sv. Víta byla vyhozena těla nekatolíků, kteří zde byli pochováni
(ušetřen byl pouze Jiří Poděbradský), a nahrazena svatými ostatky: několika
vlasy Panny Marie, chrastím hořícího keře Mojžíšova, ubrusem Ježíše Krista a
kameny vrženými po sv. Štěpánu.
V Čáslavi byl rozbit hrob a rozmetán prach
Žižkův. Jelikož papežský nuncius pozoroval, že Češi stále světí 6. července
svátek M. Jana Husi a přerušují tento den práci, přiměl císaře vydat nařízení,
aby se na tento svátek zavřely kostely a lid nemohl v nich zpívat obvyklé písně
k poctě Husově.
Karlovy univerzity se zmocnili jezuité. Jen
jezuité měli napříště vyučovat na filosofické a teologické fakultě, rektor a
kancléř měli být jezuité a profesory lékařství a práv měl ustanovovat rektor.
Tovaryšstvo Ježíšovo si osvojovalo právo nejvyšší správy nade všemi školami v
království. Jezuité sami vykonávali cenzuru, dohlíželi na knihkupectví a
knihtiskárny a konfiskovali nebezpečné knihy.
Dalším úkolem rekatolizace bylo obracení
měšťanů a sedláků. Jen katolíkům bylo dovoleno být v městských radách a
zastávat jakékoli obecní úřady. Právo měšťanské bylo od 6. května 1624 udíleno
pouze katolíkům a jen oni směli provozovat městské živnosti. Protestantští kacíři
nesměli od té doby ani vcházet v manželství.
V Kutné Hoře nařídil nejvyšší mincmistr
měšťanům, aby v neděli a ve svátek chodili do kostela na mši a kázání. Kdo by
opomenul bez dostatečného důvodu přijít, měl zaplatit pokutu 25 až 50 kop grošů
míšeňských. Protože měšťané dávali přednost pokutě, přidal jim trest vězení.
Zároveň byli měšťané uklidňováni, že „Jeho Milost Císařská žádného k
náboženství pod jednou (tj. katolickému) nutiti neráčí, než to milostivě ráčí
nařizovati, aby k sv. mši a k slyšení slova božího do kostela chodili. Po
slyšení slova božího a přeslechnutí mše svaté že každý domů se navrátiti může,
a mimo to k ničemu nucen býti nemá.“
A skutečně se Jeho Milost Císařská častokrát
obešla bez nucení. Kteří měšťané si katolické náboženství neoblíbili, těm
nakvartýrovali do domů vojáky. Největší zatvrzelci byli ještě uvězněni a mořeni
hladem. Někteří protestantští měšťané raději odcházeli do ciziny, ale před
odchodem byli povinni zaplatit rozličné poplatky a svůj dluh v dluzích
městských.
Lid slyšel od svých katolických vrchností, od
kněží a reformačních komisařů výhružky, výčitky a přesvědčování, docházelo i na
bití a týrání. Komenský uvádí příklad z Bydžova, kam přijel císařský reformační
komisař, Španěl don Martin Huerta. Dal na radnici svolat měšťany a mnoha slovy
chválil katolické náboženství. Jeden z měšťanů jménem Jan Koláčník řekl, že to
není v moci lidské, aby člověk, čemu se po všecken čas života učil, v jedné
hodině odučiti se mohl; a že není správné, aby někdo opustil, co za Boží pravdu
přijal, než by se vyučil něčemu lepšímu. Huerta jako smyslů pominutý vyskočil,
dotyčného zbil holí a dal ho vyvést z města. Ostatní postrašeni tím příkladem,
sklonili se a slíbili nechat se vyučit katolickému náboženství.
Velmi aktivně šířili katolickou víru jezuité,
navštěvovali vesnice a města jako misionáři. Zakládali si na tom, že
postupovali lidumilně a trpělivě. Násilí přenechávali jiným, v případě potřeby
si nechali zavolat vojáky. Tak se jim dařilo obracet na katolickou víru tisíce
kacířů. P. Adam Kravařský uvedl, že za svůj život obrátil na pravou víru 32.140
duší.
Jezuité rádi oslňovali lid velkolepými
poutěmi, okázalými obřady, školními slavnostmi a divadelními hrami. Nebyli
zvyklí působit na rozum lidu, zatímco u Čechů byla záliba v svobodném přemýšlení.
V některých oblastech obyvatelstvo odolávalo jejich působení a došlo i k
selským bouřím, kdy sedláci pobili misionáře i vrchnost a nechtěli se vzdát
svého náboženství. Stačilo však vždycky několik houfů vojáků, aby byli
přemoženi.
Utrpení celé země přivedlo Jana Amose
Komenského k zoufalému povzdechu: „Ty tedy, ó Bože, popatřiž na nás tak bídné a
tak na místě draků potřené, že nás již přikryl stín smrti, kteříž pro tebe
mrtveni býváme celý den; jmíni jsme jako ovce k zabití oddané. Probuď se, ó Pane,
proč spíš? Prociť a nezamítej nás na věčnost! I pročež tvář svou skrýváš a
zapomínáš se na trápení a soužení naše? Neboť se již sklonila až k prachu duše
naše, přilnul k zemi život náš. Povstaniž k spomožení našemu a vykup nás pro
své milosrdenství!“
Hluboká proměna země byla r. 1627 završena
novou ústavou, nazvanou Obnovené zřízení zemské. Vycházelo ze zásady, že české
království ztratilo své svobody právem válečným, tedy že Ferdinand II. svým
vojenským vítězstvím nabyl neomezené moci.
Království, ve kterém dříve stavové volili
panovníka, bylo přeměněno na dědičné království rodu habsburského. Právo
volební zůstalo stavům jen pro případ, že by Habsburkové neměli zákonných
dědiců.
Císař si vyhradil právo udělovat občanské
právo cizincům. Tak mohla do země přicházet cizí šlechta a získávat vliv v
zemském sněmu. Nabyl též právo ustanovovat zemské úředníky, aniž by byl vázán
názorem zemské šlechty. Stavové nadále zastávali úřady správní a soudní, ale
jejich sněm mohl nadále jednat jen o těch záležitostech, které předložil
panovník. Sami od sebe se nesměli o ničem radit, ani podávat spisy.
Nejvyšší český správní a politický úřad (pro
Čechy, Moravu a Slezsko) - Česká kancelář – sídlil od r. 1624 ve Vídni. Původní
zemské úřady existovaly dále, stále však narůstaly pravomoci centrálních
(dvorských) úřadů. Tak se zvolna připravovalo zřízení ministerstev s kompetencí
pro celé mocnářství.
Obnovené
zřízení zemské prohlašovalo, že v Čechách nebude jiné náboženství uznáno a
oprávněno než katolické. Několik týdnů poté vyšel císařský mandát, který
nařizoval všem pánům a rytířům, kteří nechtějí přestoupit k víře katolické, aby
do šesti měsíců opustili království.
V
neposlední řadě došlo také ke zrovnoprávnění německého jazyka s českým.
Předchozí zákon z roku 1615 totiž upřednostňoval češtinu, dokonce ze znalosti
češtiny činil podmínku vykonávání politických práv. Úředně tedy došlo ke
zrovnoprávnění s němčinou, ale v praxi se brzy stala němčina jediným správním
jazykem. Projevilo se to už na samotném textu Obnoveného zřízení zemského, jež
bylo vytištěno pouze německy, zatímco z české verze byl vytištěn jen začátek.
Obnovené
zřízení zemské dopadlo nepříznivě i na českou katolickou šlechtu, pro kterou
znamenalo omezení moci. Bylo však už pozdě bycha honit. Kancléř český Zdeněk z
Lobkovic si postěžoval v dopise manželce: „Věř mi, můj anděle, jako Bůh zázrak
učinil s Majestátem, a ti, kdo se z něho těšili, uvrženi byli v hanbu a lítost,
tak i stoupenci těchto zákonů (tj. Obnoveného zřízení) se zastydí a pocítí
lítost.“ Zdeněk z Lobkovic kdysi nepodepsal Majestát, tentokrát však v sobě
nenašel odvahu, aby odepřel svůj podpis zaváděcímu patentu Obnoveného zřízení
zemského.
V
téže době i rakouská šlechta ztratila náboženskou svobodu a nekatolíci museli
odejít ze země. Také všichni protestantští duchovní a učitelé museli opustit
Rakousko. Pouze nekatolickým šlechticům v Dolních Rakousích bylo povoleno
ponechat si svou víru. Dnešní Rakušané si mohou připomenout perzekuci na poutní
naučné stezce Weg des Buches (zřízené r.
2008), po které se pašovaly luterské bible, evangelické zpěvníky a modlitební
knihy.
Poznámky:
Staroměstská exekuce je často nazývána
jako poprava 27 českých pánů. Ve skutečnosti byli mezi popravenými i Němci a
lidé, u kterých je národnost neznámá nebo sporná (podrobněji zde). Jak se snažím ukázat
v článku (viz zejména 1. část), národnost v tomto případě není tak důležitá,
protože nešlo o spor národnostní, ale náboženský a politický. V bitvě na Bílé
hoře bojovali na straně českých stavů i rakouští a němečtí šlechtici. Popsané
historické události jsou tedy spíše příkladem spolupráce Čechů, Rakušanů a
Němců.
Obrázek:
V horní části Malostranského náměstí v
Praze u Lichtenštejnského paláce můžeme vidět tyto figurální patníky. Litinové
patníky symbolizují 27 popravených na Staroměstském náměstí. Vytvořil je sochař
Karel Nepraš a před budovou Lichtenštejnského paláce byly osazeny r. 1993. V
paláci sídlil Karel z Lichtenštejna, předseda exekuční komise (zvláštního
soudu), která nad 27 nešťastníky vyřkla rozsudek.

Po bitvě na Bílé hoře pokračoval boj
Friedricha Falckého a jeho spojenců proti domu
Habsburskému a císaři Ferdinandu II. mimo
území Čech. Ve Slezsku působilo vojsko knížete Jana Jiřího Krnovského,
k němuž se připojili čeští a moravští
emigranti, vyhnaní ze země represemi, například Ladislav Velen ze Žerotína a
Václav Bítovský z Bítova. V Německu
bojoval ve službách Friedricha Falckého vévoda
Kristián z Braunschweigu.
Začátkem roku 1621 obsadilo vojsko
španělských Habsburků Dolní Falc. V důsledku této porážky Protestantská
unie ukončila svoji činnost. Na podzim obsadila vojska Katolické ligy Horní
Falc a dovršila tak vítězství nad Friedrichem Falckým, sídlícím tehdy v Haagu.
Katolíci postupovali dál a zmocňovali se dalších území. Poměry v Říši
konečně začaly znepokojovat i Francii a Anglii. Po spletitých jednáních
uzavřely r. 1625 spojenectví Anglie,
Nizozemí, Dánsko, dolnosaská knížata a Friedrich Falcký. Tato protihabsburská
koalice spoléhala na pomoc Francie, Sedmihradska a Osmanské
říše. Vrchním velitelem koaliční armády byl jmenován dánsko-norský král
Kristián IV.
Dánsko se o konflikt zajímalo již od r. 1621 a ještě před bitvou na Bílé Hoře poskytlo Friedrichu
Falckému finanční výpomoc. Dánsko si od války slibovalo, že upevní svou moc
v severním Německu a posílí své pozice
v obchodu na Baltském moři.
Protestantská vojska pod velením
dánského krále Kristiána IV. a hraběte Mansfelda se střetávala s vojskem
Katolické ligy generála Tillyho a armádou císaře Ferdinanda II., kterou
vybudoval Albrecht z Valdštejna. Brzy se ukázalo, že nikdo nemůže čelit
Valdštejnově armádě, jež se zakrátko rozrostla na více než 100.000 mužů. Tak
velkou armádu před tím nikdo nedokázal postavit.
Albrecht z Valdštejna, vévoda frýdlantský, početné vojsko nejen
shromáždil, ale dokázal je vyzbrojit, uživit a řídit. Co nejvíce potřebného
vybavení dal vyrábět na svém panství.
Namísto dosavadního rozptýleného opatřování výzbroje a výživy se vše mělo zabezpečit
hromadně. Zřídil manufaktury na výrobu uniforem a obuvi, i na výrobu střelného
prachu. V Raspenavě a Vrchlabí měl železárny, jež dodávaly zbraně, dělové
koule, lopaty, podkovy, hřebíky a další předměty.
Frýdlantské vévodství dodávalo armádě obrovské množství obilí a chleba.
Když množství nestačilo, nakupoval Valdštejnův bankéř Jan de Witte obilí od
majitelů velkých panství. Zboží se sváželo povozy do Litoměřic a Děčína a
odtamtud se přepravovalo na vorech po Labi. Protože zásilky nestačily, Valdštejn
byl nucen nakupovat zbraně a potraviny po celém Německu a také v Itálii,
Polsku a Švýcarsku. Nákupy pro Valdštejna obstarával Jan de Witte, nizozemský
obchodník kalvínského vyznání. Měl kontakty ve všech významných obchodních
centrech Evropy, takže všude dostával potřebné úvěry, které pak proplácel na
veletrzích ve Frankfurtu nad Mohanem, v Lipsku, ve Vídni a v Linci.
Peníze získával Valdštejn z kontribucí, které musely platit obsazené
země a města. K tomu platila jiná města za to, že byla od ubytování vojska
osvobozena. Další příjmy měl z konfiskací na obsazeném území. Jednou řekl
Valdštejn pregnantně, že „válku musí živit zase jen válka.“
Další část nákladů hradil císař Ferdinand
II. z daní, jež vybíral ve svých dědičných zemích. Jelikož náklady na
žold, výzbroj a obživu armády byly obrovské, dlužil císař Valdštejnovi obnos,
který nemohl nikdy splatit. Proto dal Valdštejnovi knížectví zaháňské ve Slezsku a roku 1628 mu dal Meklenbursko jako
zástavu, než bude moci zaplatit všechny dlužné výdaje.
Valdštejn vítězně táhl Německem, vypudil dánskou armádu, obsadil část
baltského pobřeží s městy Rostockem a Wismarem i části dánského území
v Holštýnsku a Jutsku. Úspěšný vojevůdce byl jmenován admirálem
Atlantského a Baltského moře. Rakouským a španělským Habsburkům (kteří měli v
rukou Belgii) se rýsovala možnost obchodního využití Baltského moře. Nebyli
sami, kdo po oslabení Dánska toužili po nadvládě nad Baltem, zvané dominium
maris baltici. Na severu nabíral sílu další soupeř se zájmem o výnosný baltský
obchod – Švédsko.

Mezitím chtěl císař využít své výhodné pozice v Německu, která plynula
z přítomnosti obávané Valdštejnovy armády. Dne 6. března 1629 vydal
restituční edikt, podle něhož měl být navrácen katolické církvi veškerý
majetek, který jí byl zabrán po takzvaném pasovském kompromisu z r. 1552
protestantskými knížaty a městy. V protestantských biskupstvích byli opět
nastoleni katoličtí preláti. Katolickým vrchnostem bylo dovoleno vyhánět své
nekatolické poddané. Restituční edikt vyvolal prudký nesouhlas všech
postižených.
Na sněmu Svaté říše římské národa německého roku 1630 došlo k obratu.
Jednací program měl několik bodů, z nichž poslední zněl: Měl by být
zaveden lepší pořádek v armádě a ve vojenství vůbec? Jednání začalo právě
tímto bodem a rozebíraly se stížnosti na Valdštejna. Zejména Maxmilián
Bavorský, který nelibě nesl Valdštejnův vzestup, kritizoval jeho armádu, jež zatěžovala německé
obyvatelstvo kontribucemi a řáděním vojáků i důstojníků. Císařská armáda, jako
všechny armády v této válce, pustošila zemi, kde pobývala, i když zrovna
nebojovala.
Císař byl nátlakem kurfiřtů donucen k ústupkům. Odvolal Valdštejna
z velení armády a nařídil snížení stavu vojska. Albrecht z Valdštejna
se roztrpčeně stáhl na své frýdlantské panství. Ale nešlo jen o osobní pocity.
Sesazením z funkce přišel o příjmy z kontribucí. Pro jeho finančníka Jana de Witte to znamenalo těžkou ránu, protože
dlužil armádním dodavatelům milionové obnosy. Jan de Witte neunesl situaci a
spáchal sebevraždu ve svém domě v Mostecké ulici v Praze.
Švédové mezitím neotáleli a v době konání říšského sněmu se vylodili
na poloostrově Usedom. Několik dní před odvoláním Valdštejna uzavřeli dohodu o
spojenectví s panstvím Magdeburským, Brémami, vévody meklenburskými a
hrabětem hesensko-kaselským. V lednu 1631 pak podepsali dohodu
s Francií. Vstup katolické Francie do války na straně protestantského Švédska
znamenal, že se válka mění z náboženského konfliktu na politický. Francie
se zavázala platit Švédsku ročně 400.000 říšských tolarů na udržování
žoldnéřské armády.
Zanedlouho se připojilo ke Švédům i Sasko. Kurfiřt Jan Jiří Saský se přes
své luteránské vyznání dlouho snažil být s císařem zadobře, ale nedávno
vydaný restituční edikt nebyl ochoten připustit. Spojená saská a švédská vojska
zvítězila v září 1631 nad císařskou armádou, vedenou generálem Tillym,
v bitvě u Breitenfeldu nedaleko Lipska.
Měsíc poté Sasové přitáhli do Prahy. Císařští opustili Prahu bez boje,
jakmile zvědové přinesli zprávu, že se blíží nepřítel. Skoro všichni
místodržící odjeli do Budějovic. Pražští měšťané marně prosili velitele pražské
posádky dona Baltazara de Marradas, aby zachránil město před plundrujícím
vojskem. Marradas přes sliby utekl i se svými vojáky z Prahy.
Se Sasy se vracela do vlasti velká skupina českých emigrantů a ujímala se
opět svých bývalých statků a domů. Byl to např. Jindřich Matyáš Thurn, Václav Vilém z Roupova, Ladislav Velen ze
Žerotína a další. Pokusili se zorganizovat samosprávu, konala se volba nových
direktorů. Novým direktorům však nebylo dovoleno ujmout se vlády. Kurfiřt saský
nehodlal emigranty podporovat, ani se k nim neodvážil hlásit. Trval na
dodržení kapitulační smlouvy s Prahou, zaručující dosavadním úředníkům, že
zůstanou ve svých úřadech.
Jan Jiří Saský nechtěl znesnadnit opětovný smír s císařem Ferdinandem
II., a proto ani nedovolil protestantům obsadit kostely, jichž se domáhali.
Podle kapitulační smlouvy kláštery a koleje měly zůstat při dosavadních
výsadách a duchovní neměli být odtud vyháněni. Selský lid na venkově byl
vzdálen takové diplomacie, bouřil se a pronásledoval katolické kněží a mnichy,
kteří se v minulých letech chovali násilně a bezohledně.
Zároveň saské vojsko pustošilo zemi. Žoldnéři se v Praze chovali jako
v každém jiném obsazeném městě. Ubytovali se po domech pražských
měšťanů a na obyvatelích žádali potraviny, píci pro koně a další potřebné věci,
včetně svíček a dřeva na topení. Ničili zařízení domů, odnášeli i táflování a
kování. Oloupení obyvatelé mizeli z města, až bylo v Praze několik
set domů prázdných. Vedení saské armády kromě toho požadovalo od města velkou
finanční částku jako kontribuci.
Emigranti se hrozili, že cizí pomoc jim
více škodí, než slouží. Tušili, že nová situace dlouho nevydrží. Měli aspoň čas
provést důstojný smuteční obřad za pány, popravené roku 1621. Jejich lebky byly
sňaty z věže u Karlova mostu a po obřadu v Týnském chrámu pohřbeny na
tajném místě, aby nikdo nerušil jejich klid. Od té doby lebky nebyly nalezeny.
Katastrofální ústup císařských vojáků a rychlé pronikání Švédů do Německa
jasně ukázalo dřívější užitečnost Valdštejna a císař se proto rozhodl požádat
ho o pomoc. Valdštejn byl znovu ochoten postavit armádu. V krátké době
naverboval po celé Evropě 100.000 mužů.
Kurfiřt Jan Jiří s předstihem opustil Prahu, přičemž vzal s sebou
do Drážďan části rudolfinských sbírek. Saské vojsko ještě před odchodem plenilo
a odneslo si i obraz Panny Marie staroboleslavské, který byl později draze
odkoupen zpět.
Valdštejnovo vojsko vniklo do Prahy také pomocí kapucínů v Loretě,
kteří vylámali kus hradby u svého kláštera. Zbylé saské pluky se krátce
bránily. O měsíc později byly téměř celé Čechy opět v rukou císaře.
Zvláštní konfiskační komise stíhala provinilce, kteří se zapletli i nezapletli
se Sasy. Komise pracovala horlivě, protože statky odsouzenců měly připadnout
Valdštejnovi na zaplacení útrat vojska.
Zanedlouho se Valdštejnova armáda střetla v bitvě u Lützenu se švédskou
armádou, vedenou králem Gustavem Adolfem. Na obou stranách zahynuly tisíce
vojáků. Obě strany ustoupily, takže nebylo možné určit vítěze. Na švédské
straně však padl král Gustav Adolf, schopný vojevůdce, což znamenalo velkou
ztrátu. Valdštejn obdržel blahopřání od císaře, od papeže, od polského krále a
od mnoha jiných významných osobností.
Jeho armáda se pak přesunula do Lužice a Slezska. Následující události
zkoumali historikové velmi podrobně, div ne pod drobnohledem. Události se
přesto vymykají jejich kontrole. Mezi českými emigranty a Valdštejnem vznikly
kontakty, o kterých se hovořilo jen potajmu. Jednalo se o přechodu Valdštejna a
části jeho vojska na stranu protestantů. Do věci byli zasvěceni i švédští a
francouzští diplomaté. Jako odměna za přestup byla vojevůdci nabídnuta česká
koruna, uvolněná po nedávné smrti Friedricha
Falckého.
Tato jednání byla později hodnocena jako velezrada. Nakolik Valdštejn
skutečně chtěl přejít na druhou stranu, zůstává zahaleno v mlze. Psal málo
a při psaní se vyhýbal ožehavým otázkám. Jednání vedl pouze přes prostředníky a
je přirozené, že jejich pozdější výpovědi byly účelově změněny. Z jeho
činů neplynulo nic jednoznačného. Jelikož se otevřeného přestupu neodvážil,
zůstává velký prostor pro dohady.
Váhavý a neurčitý Valdštejnův postup nakonec vyvolal nedůvěru u obou stran.
Císař Ferdinand II. jej zbavil vrchního velení svých armád a vydal patent, že
je třeba se Valdštejna zmocnit „zajetím nebo zabitím“. Bývalý vojevůdce byl
s trojicí svých věrných zavražděn 25. února 1634 v Chebu. Po zabitých
zbyl obrovský pozemkový majetek, jenž byl rozdělen mezi zasloužilé generály,
plukovníky a úředníky, vesměs cizince.
Císařská armáda se spojila se španělskou armádou a společně porazily Švédy
a Sasy v bitvě u Nördlingen. Zdrcující porážka připravila Švédy o množství
žoldnéřů a vypudila je ze strategické pozice v jižním Německu.
Protestantské říšské stavy, jež měly spojenectví se Švédy, také utrpěly velké
ztráty a mnozí jejich představitelé hledali usmíření s císařem.
Došlo k němu v květnu 1635 v Praze podpisem tzv. pražského
míru. Císař Ferdinand II. slíbil, že pozastaví platnost restitučního ediktu na
40 let a tím ho prakticky odsunul do zapomnění. Sasko obdrželo na usmířenou
Lužici, kterou mělo dosud v zástavě. K pražskému míru se připojila
téměř všechna říšská knížata kromě Bernarda Sasko-Výmarského a landkrabata
z Hessen-Kasselu. Říšští zeměpáni neměli mít v budoucnu své vlastní
armády. Jejich vojenské síly se měly spojit v jednu říšskou armádu.
Jenže to se nelíbilo Francii, a proto válka pokračovala.
Poznámka:
Čeští exulanti jen trpně nečekali, jak se válka bude vyvíjet. Mnozí
působili jako vojáci a důstojníci v cizích armádách: dánské, saské a
švédské. Nemám o jejich činnosti bližší informace, proto zde uvedu jen jména.
Ve švédské armádě měli hodnost generálů: Zdeněk hrabě z Hodic, Václav
Ferdinand Sádovský ze Sloupna, Volf Colona z Felsu, Bedřich Sobětický ze
Sobětic, Karel Robmhap ze Suché; hodnost plukovníků: Jaroslav Kinský, Václav
Čabelický ze Soutic, Adam Berka z Dubé, Jindřich Bedřich ze Štampachu,
Matěj Jizbický, Václav Záborský z Brloha, Jindřich Pětipeský z Chyš,
Mikuláš z Těchenic a jiní.