Příspěvky

BŘEZEN 2017

Hrajeme na kytaru bez not                                      Pony Express 2017
Pohádka o Kytíně     -               -
Dlouhá cesta, Španělsko 1987
Španělsko růže
Dovolená 2017 Tenerifa VIDEA
Fake- News aneb je léto?
pátek 31. března 2017
krásný jarní-letní den

Asi tak od neděle hlásí media, že přijde jaro. A nejtepleji bude v pátek. No a dnes máme pátek a media se mohou přetrhnout v hlášení, že to není jaro ale, že je to letní den. Když je více jak 25° tak je to letní den. Tak nevím kde mi hlava stojí: Americký prezident nemá dobrý vztah s novináři, s televizními stanicemi  či s rozhlasovými vysílači. Jejich zpravodajství nazývá Fake-News, tedy falešné, nesprávné. Ony (ta media) dnes zase píší, že Donald Trump je krádce před odstoupením ze svého úřadu! Nedokázal by prý vydýchat kdyby ho tohoto úřadu zprostili. Je to podivné, jak na sebe mohou být lidi i prezidenti, či media nehodná, protivná či nepřátelská. Já si to vyřeším po svém: je dnes jaro a teplo, které v tuto dobu ještě nikdy nebylo naměřeno. A to od počátku zapisování počasí. Přesto je jaro, protože je 31.března…

Jaro
středa 29. března 2017
Dnes byl krásný den

Člověk to prožívá každý rok a pokaždé je to znovu zázrak: příroda se mění v krásnou sličnou dívku, která, kdyby nebylo hezkých mládenců co na ni za každým keřem vyhlíží, by se rozběhla po loukách, po mezích, po probouzejících se polích, po lesech, po jejich pasekách a mýtinách. Její plíce by nabraly tolik libých parfémů, vůní z pohádek, ze ztracených zemí, z krajů které ještě nikdo neobjevil a jistě by sebou někde práskla, protože tolik nádhery ani ona neunese. A hle jsou tu ti mládenci, ta budižkničemu dovádivá  holota aby odevzdala svůj podíl na probouzení světa: dohlédnout aby sličná dívka Příroda pomalu a rozvážně, i když lehce sypala jaro do kraje. Na vše byl dán čas a nám starým zbývá jen vzdych:

Jaro ach Jaro, nepoznav Jaro, nemiloval bych…

Nedělní chaos
úterý 28. března 2017
Dnes  je slunečný a teplý den

V neděli jsme opouštěli ostrov. Byl to normální chaos. Měnil se čas a to ne jen jednou. Nejprve jsme museli najet na Kanárský letní čas a pak cestou na Evropský. Autobus nemohl zajíždět až k hotelu, takže jsme to měli 20 metrů za rohem na stanici městského autobusu. Byli jsme upozorněny hned při příjezdu, že tady na této stanici nás vyzvednou při odjezdu. Jednalo se o transfer na letiště. Takže tu neděli na stanici autobusu nic nepřijelo. Asi po půlhodinovém zpoždění přijel autobus a zastavil   v protisměru na stanici a šofér na nás volal, jestli letíme do Frankfurtu. Tak jsme ladně běželi s kufry přes hustý provoz na druhou stranu. Že prý nás hledal u hotelu, ovšem bylo to jiný a asi nezkušený šofér. Nakonec jsme vše stihli a let byl výborný a protože jsme zase startovali o půl hodiny později, dostali jsme 180 km za hodinu rychlý vítr do zad a přiletěli jsme o pět minut dříve.

Poslední den
sobota 25. března 2017
mraky slunce modré moře

Dnešního rána jsme se probudili do posledního dne na Tenerifě, na ostrově věčného jara. Tenerifa sama mě velice překvapila. Ne že by byla lepší než před třiceti lety, to je jistě otázka názoru. Byla- li tenkrát romanticky ospalá, usměvavá, je dnes velká a moderní. Stavby jsou mnohem krásnější, větší a nesou světový dech architektury, parky jsou na úrovni dobového zahradnictví a gastronomie se řadí do světové úrovně. Obyvatelé Kanárských Ostrovů si zvolili těžkou cestu. Měli na vybranou- zůstat chudí a jezdit po světě za prací, nebo si přinést práci domů, na ostrovy jara! Rozhodli se pro to druhé a velice dobře si vedou. Mají krásnou čistou a moderní zem, velice dobrou gastronomii a neuvěřitelně ochotné lidi, a dokonale vyučené zaměstnance gastronomie. Jsou samý úsměv a dobrá nálada. Jistě můžete namítat, že je to neupřímná obchodní strategie. Ano, je to tak, do jisté míry. Mohu ale říci, že je mi příjemnější než upřímná naštvanost obsluhy na druhém konci  světa. Tak dnes ještě  jednou ulehneme do postelí hotelu Iberostara ráno se vypravíme zase na cestu domů….

Pozdrav ze Lhoty
sobota 25.3.2017

ach jo, jak libě voní rodná hrouda- pozdrav z dálek

poslal kamárd z Písků. Vřelý dík a srdečný podtav do zotavené Stříbrné Lhoty- Olda již trsá a Zdeněk basuje posíláme pozdravzTenerify

Los Kristianos
pátek 24. března 2017
sluníčko se klube

Včera jsme se vypravili do Los Kristianos. Ještě jednou jsem chtěl navštívit místa, kam jsem před více jak třiceti lety často jezdíval. S rodinou, s dětmi- bylo to v jiném životě. Los Kristianos byla malebná vesnička s přístavem, odkud jezdila loď na ostrůvek  La Gomera. Kousek dále kolem moře, západním směrem byla osada Playa de las Amerikas. Tam se šlo po promenádě a byla to cesta prázdnou, kamennou krajinou, jak je na Kanárech obvyklé, když se nechá kraj ležet ladem. Pár kaktusů, pár suchých travin, slunce a věčně modré nebe. Jenže dnes po tolika letech je vše jiné. Los Kristianos v té podobě co si pamatuji již neexistuje. Vesničku pohltilo Španělské Las Vegas, hotely a bungalovy  se táhnou pobřežím a zakusují se čím dále tím více do vnitrozemí. Pamatuji si, jak mě zaujal v dáli na obzoru divný strom. Náš hotýlek stál tenkrát v třetí a v poslední řadě od pobřeží a já šel lávovou plání až jsem došek ke křoví, které se svou podobou dalo přirovnat k naší bezince, rostl do výše třetího patra a každá větvička byla ukončena pěknými červenými lístky- vánoční růže. Tak v těchto místech jsou již domy, hotely, dálnice a kruháč za kruháčem. Jeli jsme do Los Kristianos taxíkem a zpět šli pěšky a to jsme si dali. Cesta  byla dlouhá, asi jsem tu vzdálenost zapomněl, nebo byla ta vzdálenost před třiatřiceti lety kratší. Všude stojí krásné hotely, všude jsou zasazené palmy a i trávníky se  zelenají mezi dálnicemi. Tenerifa je ostrov s velmi málo vody. Dnes se již ví, že má pouze dva prameny, žádnou řeku ale zato hodně vlhkosti z mraků. Objevili se podzemní nádrže, které jsou napájeny dešťovou a nyní se využívají jako spotřební voda. Tyto nádrže jsou přírodního původu, protože Kanárské ostrovy jsou pouze sopečného původu což znamená jako švýcarský sýr- největší tato podzemní, přírodní nádrž je 12 km dlouhá. Roste tu vše, jen se to musí zalévat. Ostrovy věčného jara…

Spěchat životem?
středa 22. března 2017
Dnes je chladný vzduch a po mráčky
V jedné stanici podzemní dráhy ve Washington DC hrál houslista jednoho lednového rána roku 2017 po dobu 45 minut šest kousků od Bacha. Během této doby použilo asi 2000 lidí tuto stanici, většina z nich pro cestu do práce. Teprve po třech minutách si jeden kolemjdoucí všiml, že se tu hraje. Na několik vteřin zpomalil svou chůzi a pak se zase rozeběhl do práce. Po čtyřech minutách dostává houslista první peníze. Nějaká žena mu hodila dolar do klobouku, aniž by zpomalila chůzi. Po šesti minutách se jeden mladíK opře o zeď, aby se zaposlouchal do hry, pak ze podíval na hodinky a pokračoval v cestě. Chvilku později: tříletý chlapec se zaposlouchá do hudby, ale matka ho táhne za ruku a nutí k pokračování v cestě. Po 45 minutách: jen šest lidí se na chvilku zastaví a dvacet lidí dá houslistovi peníze. Celkem vybral 32 Dolarů. Po hodině ukončil muzikant své představení, ve stanici metra nastalo ticho ale nikdo to celkem nevnímal. Ale co nikdo nevěděl? Ten muzikant byl Joshua Bell, jeden z nejslavnějších muzikantů světa. Hrál ty nejtěžší kusy, co byly kdy pro violínu napsány. Několik dnů před tím, hrál to samé v Bostonu kde lidé platili 100 Dolarů za jednu vstupenku. Toto je pravdivý příběh a tento experiment zadala Washington Post. Jednalo se o vnímání o dobrém vkusu a zjištění jaké priority lidé mají ve všedním dni, zda dokáží ve chvatu rozpoznat krásu, a to v  neočekávaném okamžiku. Dokážeme poznat a ocenit talent v neočekávaném kontextu? Jeden možný závěr: pakliže nemáme čas na okamžik zastavit a poslechnout si nejlepšího umělce světa, kolik jiných okamžiků propásneme když spěcháme životem?

Foto dne

Kanárské ostrovy –Tenerifa 2017
Loro park
úterý 21. března 2017
Dnes je krásný sluneční den

Včera jsme se vypravili na sever ostrova do světoznámého Loro Park. Nachází se v hlavním městě ostrova v Puerto de la Cruz. Původně parčík pana Kissinga s několika Papoušky, proměnil se park ve skutečnou  atrakci celých Kanárských ostrovů. Obrovský stadion kde vystupují mohutné a ladné kosatky, jiný, kde se svým umech chlubí vodní lvi  (lachtani?) a pak ještě jeden, kde svoji inteligenci představují delfíni.  Je tu též obrovské terárium v minusových teplotách, kde se ve spousty ledu  převalují a pobíhají pingvíni. Spousty květin a stromů i perfektní trávníky na jaké jsme zvyklí jen z letní Evropy, se tu chlubí. Také jsme navštívili drachobaum, který jsem navštívil již před pětatřiceti lety a který zdánlivě vůbec nezestárnul. Kolem tohoto stromu se vedou krvavé debaty o jeho stáří. Před lety, když  jsem u jeho nehezkého kmenu stál, byl tři tisíce let starý, včera pouhých pět set let. Kolik je opravdu starý se nedá zjistit, protože nemá kmen a vlastně to vůbec není strom ale rostlina, a tím pádem se nedají spočítat léta. Pak jsme přejeli nečekaně rychle na jih Tenerify, protože  jih se severem spojuje již překrásná dálnice.

Kanáriské ostrovy –Tenerifa 2017

***VIDEO Cestou hrůzy***

Miláček Querido

neděle 19. března 2017
<krásné počasí a jarní chlad

Nejprve mne oslovila dáma, něco kolem devadesáti. Mluvila mně neznámou řečí a hodlala se mnou zapřít dlouho debatu. Z řeči jejího těla jsem pochopil, že se chce bavit o tom, proč mám kolem krku šálu, takovou tu frajerskou. Její výřečnost jsem zastavil posunkem, že už musím jít, že je ten talíř s jídlem horký. Později mi došlo, že to musela být čarodějnice, protože se mi zrovna tahle šála na věky ztratila. Posléze se mnou laškovala babička která mě nechtěla nechat projít mezi stoly v jídelně. Jak říká  Jarda Šesták, že jsme neviditelní, tak to nějak neladí. On má na mysli, skutečnost že pro holky, které se mu líbí nestojíme za to, aby se za námi otočily. Ony však přichází na řadu jiné holky, ty jsou ale podstatně zralejší. Jo, a ještě taková dobrá duše, co během jídelní doby vytírá v jídelně podlahu, tak ta mně včera chytla za palec, když jsem se válel u bazénu na lehátku a povídala: kydli, kydli, kydli. A tak si připadám jako hotelový Querido.

Kanáriské ostrovy –Tenerifa 2017
Masce Butterkurve
pátek 17. března 2017
od rána velký mrak, ale držely ho hory
Nebudu dlouho napínat: Masce je vesnička v hlubokém kaňonu na severozápadě Teneriffy. Butterkurve je již z jiného soudku: když tu napíši překlad, že je to máslová zatáčka, tak to nic neříká. Ono to ani v němčině nic neříká, jen to má jistý význam. Když totiž jedeš autobusem a přijde zatáčka a ty nemáš jinou možnost než najet motorem až ke skále či ke zdi, pak couvnout a zatáčku dotočit, tak to je ta Butterkurve! A teď přijde to hlavní: Nacházíš se na hřebenu hor, dva tisíce metrů vysoko, a sjíždíš nepředstavitelnými zatáčkami  po tak úzké silnici, že autobus před zatáčkou troubí aby zastavil proti směr. Díváš se na dech rvoucí krajinu, vlastně ne, potíš se strachem, zdali to šofér zvládne postupně se dostaneš do Masce, odkud následovně zase stoupáš do nejméně tisíc metrů výšky a neskutečně odvážně postavené silnice. Silnice je lemována bílými masivními, betonovými bloky, které lemují silnici jako perlový řetěz a nechávají cestujícího tušit, kam se ještě musí vyšplhat. Tyto bloky nechala instalovat EU, aby
chránila nervy pocestných. Od té doby se tu velké autobusy nevyhnou, musí jezdit jen ty, co pojmou pouze 50 cestujících.

Podplatit číšníka
pátek 17. Března 2017
od rána svítí sluníčko a je čerstvý jiskrný vzduch
přesto že máme vše v ceně, snaží se různé hotelové řetězce si tuto skutečnost různě obejít. Nejhoršího to  bylo v loni na Kapverdech, kde bylo víno pouze točené a nechutné. Tady je víno také točené a sladké. První večer jsme si vzali lahvičku, která stála u vchodu a protože tomu nikdo nic neříkal, vzali jsme si ještě dvě. Další den však lahvičky nebyly nikde vidět, tak jsem oslovil číšníka a ten hned a ochotně přinesl pěkné skleničky a u stolu otevřel lahvičku dobrého vína. Když již běžel číšník podruhé, strčil jsem mu do ruky 2 Euro minci. Od té doby každý večer stojí lahvička na našem stole a drží nám zároveň místo. Jak již píše pan E.M. Remark podplatit dobrého číšníka ti usnadní život v hotelu.

Jedeme na výlet
Čtvrtek 16. března 2017
Dnes se nakrátko ukázalo sluníčko

A  zase se nad námi tyčí hora Pico de Teide snad nejvyšší hora Španělska. Měří 3713 metrů nad hladinou. A právě tudy jsme se dnes vydali. Avšak cestou k sopce nás zastihla tato zpráva: Skupina 70 turistů, kteří se vydali prozkoumat krásy ostrova Tenerife a využili k tomu lanovku, uvízla v téměř 70 metrech nad zemí. Lanovka se totiž porouchala a zastavila. Lidé tak zůstali několik hodin uzavření v kabince cestou na bezmála 4000 metrů vysokou sopku Teide. Takže náš autobus musel změnit trasu. Nakonec to  byl pěkný výlet.

Miluška slaví narozeniny
Středa 15. března 2017
***VIDEO Milušce***

Dnes slaví naozeniny naše Miluška z Hochtadut. Je jí krásných páršest let a je to ještě mladá holka. No kdo by jste nechtěli být tak mladí? Je shodou okolností, že my na její narozeniny už
po dlouhá léta vždy někem odjedeme. Ptoto jí o to více přejeme vše nejlepší.

Kanarische Inseln- Tenerife 2017

Je to víno suché nebo sladké
úterý 14. března 2017
dnes je pod mraky
Tato otázka se nemusela položit, protože láhev vína byla excelentní a tím se rozumí i suchá. U večeře. Dlouho jsme večeřeli a když jsme dopili třetí lahvičku Rioja, odebrali jsme se do divadla které se nachází hned naproti jídelně a objednali si opět víno. Tady ho měli jen točené a bylo sladké jako kozí cecek. Nechci tím říci, že bych ho  někdy cucal (ten cecek) ale říká se to tak. No, večer jsme neměli zkažený, napojeni jsme byli dost a tak jsme pak šli na pokoj. Ovšem dnes u oběda měli víno pouze točené a bylo zase sladké. Využil jsem všech znalostí angličtiny co jsem nedávno nabyl a říkám: The wine is too sweet, do you not have a dryer? A víte co se stalo? Pan číšník ochotně odešel do zákulisí a přinesl lahvičku výborného vína a posléze se staral, jestli chceme ještě jednu. To si asi myslel, že s pro jeho ochotu uchlastáme? Nenechali jsme se svést,ale večer to asi uděláme.

Pozornost podniku na pokoji

Tak jsme doletěli
pondělí 13. března 2017
dnes je tu 27⁰ C tepla

Na konci letu nás náš pilot uzemnil! Tak, jak se to vždy říká: děkuje že jste se rozhodli letět naší leteckou společností a že jste s námi vydrželi až do cíle. To bylo docela vtipné. Měli jsme klidný let až při přeletu  Španělska byly dost značné turbulence, a to takové, že kapitán nařídil posádce, že si musí sednout. Cestující byli již od samého startu v řetězech. Pak se zase vše uklidnilo a pak při přistání byl strašný vítr. Přesto pan pilot posadil letadlo na plochu jako do másla. Takže sklidil velký potlesk. A tak jsme se tu v hotelu Iberostar Las Dalias zabydleli, našli jsme jídelnu a i místo, kde stojí červená víno. Večer jsme zakončili koncertem The Beatles a spalo se nám dobře. Akorát jsme se vzbudili do zataženého dne. Avšak  je tu teplo.

Jaro 2017

Zbourat zeď
sobota 11. března 2017
Dnes je jarní sluníčko

Jediná, která stále stojí je ta čínská. Jenže bource morušového také neuhlídala, Marco Polo jim ho ukradl. Ale lidi se neponaučí, stále staví zdi. Trump se také chystá jednu postavit. Maďaři již postavili novou, židi oddělili Palestinu také super moderním plotem a nikdo zřejmě nepřemýšlí, že taková zeď je vlastně  pošlapání svobody. Zajímavé je, že i lidé co skoro celý život žili za železnou oponou také stavění zdi podporují. Již zapomněli jak jsme se cítili? Asi, ale naštěstí tu máme po celém světě mládež která to instinktivně cítí a bojuje za nás, za staré televizní prďoli.

Španělsko: Růže 11.10.1987
Byl jsem ve městě, než slunce zahájilo svou palebnou zář. Vůně moře a průvan rybího pachu. Trh. Množství stánků a přeplněné ulice hlukem lidských hlasů, nenechali můj krevní tlak bez povšimnutí. Úzkost z davu lidí určitě nebyla daleko. Cikánské děti byly všudypřítomné a tlustí otcové byli kdykoliv a cokoliv ochotni prodat. Španělští strýcové pili kávu a kouřili krátké doutníčky. Četli noviny. Kulaté Španělky smlouvaly u stánků se zeleninou a blonďatí turisté lelkovali u upomínkových hloupostí. Ulice rovně dolů a příčně nahoru byly plné těch valících se vln vůní, pachů a hlasů. Honosné bankovní domy zvučných jmen, jakoby si nevšímaly turbulencí kolem svých mramorových boků a chudé prosté obchůdky a domky na pokraji svého historického zániku se probraly ze staletého mlčení a obživly. Nechtěně jsem nahmatal tašku s penězi a přitiskl si ji k tělu. Míjel jsem stánky s látkami, koberci, měděného harampádí, korálů, bot, ryb, koření, čaje, hraček, rádia, nádobí, sklenic, košťat, obrazů, záchodových mís, tašek, kuřat, spodního prádla, hrachu v pytlích, stojících na zemi, sušených ryb a slaniny, došel jsem až ke stánku s květinami. Upoutala mě v jedné otlučené váze již skoro uvadlá růže. Nebyla žádný přepychový exemplář, co se pěstuje ve sklenících, ne byla to jen taková, co pěstují babičky před domy v zahrádkách našeho dětství, . Nevím zda proto, že byla tak osamělá a zbytečně bojovala o přízeň mezi cizokrajnými květinami, kolem se tlačícího davu dychtivých, jsem ji koupil.
Gracias seňor, řekla tmavá žena a kropila růži vodou. Paprsky slunce dopadaly na kapky vody a tisíce diamantů zářilo v mé ruce. Srdce se mi rozbušilo, ale tíseň z davu byla ta tam. Jen touha se počala mísit do mého dechu. Chtěl jsem být sám. Opustil jsem městečko a zamířil na osamělou pláž. Tak brzo ráno bylo jen málo lidí kteří toužili dýchat ten zářivý mořský chlad. Slunce stálo již vysoko a polévalo celý kraj zlatým ohněm. Ten žár, ta sprška slaných kapek, ten zázrak mořského rána. Chtěl jsem se vysvléci, abych mohl jako každé ráno běžet po pláži. Přitom podávání z ruky do ruky, postavení a zase zvednutí tašky mi upadla růže do písku. Zářivá světýlka, jimiž květinářka růži pokropila se nasála pískem. Rudé lístky se obalily jemnými zrny a do srdce květu větřík navál mořský dech.  V první chvíli jsem chtěl růži zvednout a opláchnout ji v moři. Ale, nespálila by v okamžiku mořská voda rudý květ? Nevěděl jsem. Ještě jsem nikdy mořskou vodou květiny neoplachoval. Jak jsem se trápil nejistotou, začala růže v písku krásnět. Paprsky zlata prosvěcovaly lístky květu a písek mu dodával staletou patinu. Písek, jež tu již  před miliony let byl, zchladil ve svém objetí růži, co za několik okamžiků zvadne. Moře zahučelo mocnou vlnou. U mých nohou se omývaly století s překrásnou chvilkou, s osamělou růží. Vlastně tak jako dítě po vyjmutí z matčina lůně počíná svou pouť k smrti, tak i růže, když ji zahradník uřízne z keře usychá. Moře zahučelo znovu a mocný poryv větru zvedl v píku obalenou růži a zavál ji mezi duny, mezi spousty odpadků co se na pláži nacházely. Papíry, dózy od limonád, plastické pytle, sklo. Nad obzorem se vyhouply bouřkové mraky. Zachvěl jsem se.

Má to výhodu i nevýhodu
pátek 10. března 2017
Dnes je sluníčko a jako na jaře

Když vám odejde počítač, tak je to po nejprv průšvih. Když ho pak dá osobní ajťák do kupy, je hodně radosti a překvapení. Pojednou se člověku dostanou do rukou, pokud se tak těm elektronických záznamů dá říci, staré složky, fotka a tak dále. Tady máme Káju Maříka…

Tak dny běží
čtvrtek 9. března 2017
Dnes stále prší

Nedalo se nic dělat, musel jsem si na ten chrapot vzít antibiotika, jak mi moje kamarádka Miluška poradila, jinak na dovku neodletíš, říkala. Tak jsem ji poslechl a vypadá to, že zabrala. Počítač stávkuje a pan Krokh tu byl včera chce přijít dnes zase, tak běhám mezi zvonkem co nezvoní a oknem, z něhož  nevidím. Dal sem si dohromady náhradní Mail programy na notebooku přitom jsem přijal poštu a nevím od koho. Tak vám ji tady presentuji, to jsem ještě nikdy neviděl: husa si hraje se psem

Takový velký den
středa 8. Března 2017
Dnes od rána prší

Když to napíši německy, není to ono: internationeler Frauentag. No řeknete, takový MDŽ zní úplně jinak. A tento svátek dnes máme a protože máme v naší partě takovou velkou ženu, mládežnici, která i v pokročilém věku, když Jarda zahraje tu správnou melodii, není líná vyskočit na stůl a tančit. A je zcela vedlejší, zda je stůl prázdný, nebo  zda se právě hoduje, jak zazní ta píseň tak naše Miládka jede. Cudně si vyhrnuje sukénku, ale ne zase moc, aby to mělo ještě úroveň. Tak takovýmhle ženám a samozřejmě hlavně Miládce přeje to nejlepší. Pravděpodobně si tato žena již jako zárodek matčině lůnu uvědomovala důležitost tohoto mezinárodního opilství a proto vylezla na svět boží právě v tento den a slaví tudíž narozeniny! Tak všechno nejlepší z tohoto místa, Miládko, nepřestaň nám tancovat…

Co mnozí nevědí
Montag, 6. März 2017
Dnes prší a je teplo

Registrační pokladny se staly restriktivním nástrojem finanční správy poprvé v Itálii již v roce 1985. S jejich elektronizací přišli v roce 2010 v době ekonomické krize v Bulharsku a Švédsku, kde se však spokojili pouze s pokladnami nenapojenými na centrálu Velkého Dobroditele. Z Bulharska se elektronická „infekce“ rozšířila do Chorvatska a Slovinska; následně proběhl pokus o jejich zavedení v Belgii, Portugalsku, Maďarsku a Slovensku. Minulý rok v Rakousku. Většina zemí však zůstala „jen“ u pokladen s fiskální pamětí. Nejdůležitějším zjištěním je, že ani v jedné z uvedených zemí se neprokázalo, že by nákladně zaváděný nástroj výběru daní přinesl do jednotlivých národních rozpočtů nějaké bonusy. Naopak. Ekonomika Itálie a Portugalska balancuje již několik let nad propastí bankrotu. V Bulharsku se díky pokladnám zastavilo ekonomické oživení a činnost ukončilo 18 procent živnostníků, v Chorvatsku klesl jejich počet o více než 25 procent a v Portugalsku hned po zavedení o více než 10 procent. Pokud se v Česku budou opakovat podobné trendy, pak hrozí, že z celkového počtu jednoho milionu drobných živnostníků bude EET postiženo 90 000 a v pesimistických balkánských číslech až 252 000 našich spoluobčanů. Vláda, která svolává krizová jednání, když z bankrotujících ostravských dolů hrozí propuštění 2500 horníků (jejichž těžké práce si samozřejmě velice vážíme), bez mrknutí oka podřízne svou politikou větev 36krát vyššímu počtu živnostníků a řemeslníků, nesmí nadále vládnout. Samozřejmě nejvíce budou postiženy odlehlé a různě vyloučené oblasti jako Tachovsko, Sokolovsko, Haná, Ústecko, Jeseníky, Ostravsko, Zlínsko, Broumovsko; obecně vzato venkov a vesnice, kde žije méně než jeden tisíc obyvatel. Při naprosto nejistém výsledku, který lze od socialisticko-inženýrského experimentu očekávat, se jedná mírně řešeno jen a jen o nezodpovědný hazard s českou ekonomikou, českým podnikatelským prostředím, ale především s českými občany. Větší neúspěch může vyvolat vlnu sociálních otřesů a na dlouhé roky narušit sociální smír. Jako další důvod, který vedl současnou vládu k zavedení EET, je uváděna přebujelá šedá ekonomika (nezdaněná práce s nezdaněnými příjmy), jež údajně deformuje české podnikatelské prostředí takovým způsobem, že byla nutná razantní a restriktivní intervence. Stačí ovšem bazální rešerše této problematiky, abychom všelék v podobě EET minimálně zproblematizovali. Česká republika s objemem šedé ekonomiky 15,1 % HDP v roce 2015 se pohybuje hluboko pod evropským průměrem, který činí 18,5 % HDP. Pro srovnání nejhůře s šedou ekonomikou jsou na tom Gruzie a Bolívie, kde mimo státní systém proteče přes 70 % HDP. Nejlepší je situace naopak ve Spojených státech a Spojeném království, kde objem šedé ekonomiky činí 8,8 %. Pravdou je, že některé studie (např. společnosti VISA) potvrdily nepřímou úměrnost se zaváděním elektronických plateb a šedé ekonomiky. Ekonomičtí odborníci však za klíčové příčiny jejího růstu jednoznačně považují zvyšování daní a povinných odvodů na sociální zabezpečení, dále ztrátu důvěry občanů ve stát, nemravné zdanění práce, přebujelý byrokratický aparát a zatuhlost státní správy. Hlavním demiurgem šedé ekonomiky proto není živnostník, hospodský ani trafikant, ale samotný stát, který se k poctivě pracujícím občanům nechová jako partner a servisní organizace, ale jako exekutor a vymahač dluhů. Jako vzor pro snížení podílu šedé ekonomiky se proto nenabízí ekonomicky stále se propadající Chorvatsko, ale stabilizované Spojené království, které šedou ekonomiku eliminovalo elegantním, prostým a levným řešením – nízkými daněmi a nízkými dávkami. Řešit tento problém pomocí drastických opatření typu EET bude mít stejný efekt, jako například Volsteadův zákon z roku 1919, kterým byla v USA zavedena prohibice. Místo snížení zločinnosti, šedé ekonomiky a abstinence nastal jejich naprostý opak. Zrušení EET je proto zcela nezbytné.

Pajda je frajer
neděle 5. března 2017
Dnes byl vítr, slunce, mraky a déšť
Dnes jsme opět nastoupili cestu domů. Jeli jsme tedy západním směrem. Je na západcesta dlouhá.  Počasí bylo docela pěkné a také jsme minuli jednu bouračku. Ale byly to jen  zdemolované plechy. Protože mě brzy ráno zbudil kašel a již jsem neusnul, vyjeli jsme brzo a byli jsme již ve tři hodiny ve Frankfurtu. Já jsem cestou nemluvil, chraptím. Doma je vše v pořádku až na tu vycházkovou hůl, tu jsme zapomněli na Lhotě.

čtvrtek 2. března 2017

Ve středu v poledne jsme jeli do Davle. Eva uvařila guláš, koupila knedlíky a Jarda vše ohřál a já mu pomohl s výdejem. Přijeli totiž kluci, nejstarší a ten nejveselejší byl 81 let mlád. Byly tam také tři holky, daleko přes osmdesát ale zpívaly jako za mlada. Když Jardovi zbyl čas, basoval na kontrabas. Mezi hosty jsme poznali kluka, co žil dlouhá léta v Denveru a znal lidi a hospodského, které jsme tam kdysi potkali i my, když jsme byli za Honzou. Tak to bylo pěkné odpoledne. Příští středu jede tato parta do Voznic, tady přejdou lesem na Roviny a hrát budou u Dernerů. Také v poledne.

A zase se jeden měsíc ztratil
úterý 1. března 2017

Ano, zase se nám jeden měsíc ztratil v hloubce minulosti a je celkem jedno, zda to bylo včera nebo před tisíci lety. Již se nevrátí. pravděpodobně vše se dá nějakým způsobem chytit, ale čas ne. Čas je slizký jako úhoř. Co zmeškáme, nikdy nenahradíme. A tak nám nezbývá nic jiného, než si času, který je nám dán právě teď si vážit, uvědomovat si ho a nesnažit ho se nějakým způsobem ubít. A tak vstupme do dalšího jara….