Příspěvky

ÚNOR 2019







➤Krásná dáma
čtvrtek 28. února 2019**krásně a vítr


➤Někdy je to jednoduché, jindy dost složité, ale jisté je, že Praha je ženského rodu. Jména místní Boleslav, Čáslav, Vratislav, Zbraslav, Chrudim, Radim, Jaroměř, Choteč, Drahoraz, Olomouc atp. jsou vlastně přídavná jména přivlastňovací. Jsou rodu mužského, v jazyku spisovném však jsou rodu ženského. Tak se v tom vyznej, hlavně však, že je Praha žena a dají se na ní pět ódy, nebo dělat krásné fotografie. 




➤Debka
středa 27. února 2019**venku je jako v létě
➤Když člověk utrpí takovou ztrátu, proč by neměl mít debku, jinými slovy depresi. To něco bolí a bolí tu všude a nedá se to nahmatat. Jedno kam se jeden vydá, již tu byl dříve ale ve dvou a teď je tu najednou sám. A teď si s tím poraď. A při té smůle a tragedii, to štěstí, že od té doby co Hanka odešla svítí sluníčko. Však to znáte, není důvod ke smutku ale počasí je tak pošmourné, že se z toho chce brečet. Tak já mám alespoň jeden důvod mít debku, ale počasí to není. Je to tak konečný, nezměnitelný, těžko akceptovatelné, jednoduše sprosté a hrubé a přece mi někdy napadne, že snad jen spím a teď se za chvíli zbudím.  Že ten zlý sen pomine a bude zase dobře. A přesto najednou nacházím chvilky, kdy najednou myslím na něco jiného. A tak ve mně klíčí myšlenka, že to bude zase dobré? No do jisté míry, nikdy to nebude to samé….





➤Jak utíká čas v Davli
neděle 24. února 2019**mrze
➤Jelikož se večer u naší pípy nekonal, jel jsem k Jardovi. Ani tady jsem žalu neunikl, protože místo vedle mě nebylo to Hančino. Ale seděla po mém boku Vlastička co zpívala s Jardou a čas plynul příjemněji. Ale ano, večery u krbu jsou vyhlášeny a Vlasta je dokonale s Jardou sladěna. Bylo to pohlazení po duši….







➤Oslava Pony Expresu
sobota 23. února 2019**je mrazivo ale slunce svítí

➤Včera se v naší hospůdce konala oslava Pony expresu. V minulých letech se konala jízda z USA přes Čechy až do Austrálie a jelikož se vše dokonale povedlo, bylo to nutné oslavit. Odhalovala se pamětní deska, při čemž došlo k veselé scénce, protože  slavní a zasloužilí účastníci jízd, tahali za provázky a deska se neodhalila. Tak tam jedem vlezl a strhl ten hadřík.  Jinak se hrálo,měli jsme šest kytar,mandolínu, housle a basu. Dokonce se i tančilo. Měli jsme opět milou obsluhu, Slávkovu dceru. Jediná stinná stránka byla, že to již Hanka nezažila….






➤Samota je balvan
čtvrtek 21. února 2019**vrací se zima


➤Každý jsme ji někdy zažili. Při různých příležitostech jsme se najednou ocitli sami. Člověk ji nechce vnímat a pokud jsou ještě povinnosti, dere se s předkloněnou hlavou proti studenému větru, proti dešti, proti povinnostem dnů. Pak ale, když se dostaví večer a záležitosti dne jsou vyřízeny, nenastává ten pocit vykonané práce, uspokojení a blahé očekávání domácí pohody. Ne, pak se ti najednou vybaví ty scénky každodenního spolužití, ale je tam ticho, nikdo nemyje nádobí, nepřikládá do kamen… Pak se ti na prsa uvalí balvan a není s ním k hutí. Ano, vím, časem se to zahojí, ale já teď mluvím o tom co cítím dnes. Zamyslel jsem se: naše vesnička je hezká a jsou tu i hodní lidé hodně jich žije osamoceno. V mém nejbližším sousedství je to devět sousedů co se důvěrně znají se samotou. Dokud se dokáží sami obsloužit, si nakoupit tak to jde. Ale pak?
Dnes po masáži jsem se stavil u mé sestry. Povídala si se svou spolubydlící a dámy se chystaly do nějaké dílny něco vytvářet. Sestra bydlí v domově důchodců a již dříve přiznala, že je ráda, že již nežije sama, že je tu, i když je to smutné,  pořád mezi lidmi. I když je toto zařízení zřízené hlavně pro tělesné potřeby seniorů, poskytuje zároveň balzám proti osamocení…





➤Kam jsi šla?
pondělí 18. února 2019**slunce a teplo


➤Když jdu kolem gauče, tak tam vidím Pajdu. Když jdu dnes kolem tvého psacího stolku vidím tam tebe. Kam jsi šla? Bylo nám tu dobře, každý si dělal co chtěl a přesto to fungovalo. Co tě to napadlo takhle jednoduše odejít, z jednoho okamžiku na druhý. Chtěla jsi mi něco udělat a já se chtěl něco zeptat a teď si připadám jako opuštěný holoubek. Stejnak si myslím, že to je taková tvoje legrácka, až teď sejdu dolu od mého PC budeš si číst a já si ani nevšimnu, že tu za jsi. Tak, nech těch vtípků a zase se začleň do našeho života, máme ho tak krásný! Dnes jsem vyndal kolo, nejela jsi se mnou ale já tě hledal ve zpětném zrcátku.. A vůbec, nech těch blbých nápadů a buď tu zase. Vše jsi zastala, do všeho jsi se hnala, nebyla jsi k zastavení a vůbec, že tě to baví!?








➤Smutná zpráva
neděle 17. února 2019** krásné sluníčko
➤Dnes v ranních hodinách odešla na věčné časy moje Hanka. Bude nám tu po ní smutno. Více podrobností nemám, nerozloučila se....


➤Nenecháváme si ujít příležitost oznámit kamarádovi, že je opět o rok moudřejší
neděle 17.2.2019


https://youtu.be/mzchGy4f5NU



➤Jak Hanka perlila
středa 13. února 2019**dnes je klidné počasí
VIDEO První plavání
➤Hanka moc nemluví. O to víc ale přemýšlí. Když věc dokonale promyslí, pak teprve otevře ústa. Je to správný postup, ale dost náročný. Jako například dnes: ptám se, koupíš permanentku, odpověď ano. Ach jo, zapomněl jsem na to říci, že jsme na Měříně plavat. Hanka přistoupí k pokladně, věc řádně promyšlenou a řekne: prosím 20 penzistů. Pokladní se dává do pohybu, již vrací Hance peníze osm set tady jsou dvě stovky do tisíce.
To se Hance nelíbí, ví že to normálně stojí více jak tisíc, ale pokladní se mohla splést a nebo zlevnili a tak mlčí. Pak se pokladní chystá vydat dvacet klíčů a Hanka vyžaduje tu permanentku a tu se teprve provalí, že chtěla jen tu permanentku a že nepřijela plavat s dvaceti penzisty.
Tak se zase vše stornovalo a Hanka má svou kartu s dvaceti přístupy na plavání……



➤Co se děje na Valentina
neděle 10. února 2019**pomalu taje


➤Ano, že tento, pro Čechy kdysi  neznámý zvyk sem do naší kotliny zatáhly obchodní řetězce, aby byl důvod na útratu, to víme. Ale ono, když se dá někomu malý dáreček, tak to potěší a jedno proč. Na tomto místě si opět vzpomenu, jak se moje maminka radovala, když dostala k MDŽ v Thomaeyrovi nemocnici, kde pracovala, dortíček a kytičku. Radovala se na místo aby zuřila, že byla obdarována komunisty. Všichni jsme se nad její radostí tvářili nešťastně, protože rodina byla tou komunistickou vládou zle poškozena. Ale do dnešních dnů cítím na jazyku pelyněk: mohl jsem jí také dát kytičku, nebo se alespoň usmát, neubylo by mě….




➤Dny takové a jiné
sobota 9. února 2019**sníh drží a slunce pálí



➤Včera byl takový obyčejný pátek. Každý ho prožíval jinak. Můj bratr přistál na Kubě, kam letěl na dovolenou, večer se v hospodě zase hrálo a Damoklův meč, jež se nad každým vznáší, tak teda ten můj, nespadl. Dostal jsem dobré výsledky v nemocnici. A do toho všeho svítilo slunce, takže nás napadlo, že bychom zase mohli počat jezdit plavat. Hanka volala do Měřína, bazén je po lednové inspekci opět otevřený. Jinak panuje prázdninová, okurková sezona, protože polovina všech škol je na horách a lyžuje. Ale již se sem valí vítr, který přinese oblevu. Právě mi tu trochu nadzvedl střechu. Ve Frankfurtu již prší a je teplo.



➤Sny emigrantů
středa 6. února 2019**sníh a pod mraky




➤Jak jistě všichni víme, naše duše prozradí těm, kdo tomu rozumí, více než je nám libo, než bychom prozradit chtěli. A právě internet je taková platforma, kde se dají podobné věci pozorovat. Zaujal mě včera jeden příspěvek na facebooku. Je to facebooková  kamarádka a navíc velice vzdálená příbuzná. Skoro každý se nedokáže zdržet toho, presentovat fotografie, nebo obrázky na všelijakých stánkách, které pak nechtěně vypovídají o nás a i o utajené touze po domově. Zastupuji zde emigraci z šedesátého osmého roku. Skoro všichni se na západě uchytili, a mnozí si splnili americký sen. Hodně nás již zemřelo a ti co žijí jsou staří a pokud nejsou nemocní žijí na odpočinku. Hodně cestují, ale v hlouby duše mají stesk po domově. Pokud nemají možnost mít to domů pár set kilometrů, vytváří na stránkách mimo jiné podobné koláže: romantická zákoutí krásné Prahy, sochu svobody, která se nás ujala a kraslice a velikonoční, pohodové výjevy a Americkou orlici, která nás chrání na cestách. Ano, tito emigranti byli většinou úspěšní, ale teď jsou staří a touží po domově a vůbec si nepřipouští, že je teď doma skoro vše jiné a navíc: ten americký sen si plní lidé i doma. Je to dobré a potká to všechny. Ve stáří se vracíme ve vzpomínkách do mládí a do dětství akorát ti emigranti to mají trochu složitější…






➤Den kdy napadl sníh
úterý 5. února 2019**krásně a mrzne


➤Dnes ráno je jako v pohádce. Ano je to tak. Někdy a to je většinou, bývá zima strašně nepřívětivá, studená smutná a naštvaná a člověk neví, kam by ji schoval, kdyby to šlo. Ovšem pak jsou rána, kdy se jeden vzbudí do zářícího sluníčka, do královsky modré oblohy a tisíce a miliony jisker, jež se třpytí po bílých chuchvalcích sněhové vaty. V zahradě po cestě na stromech na střechám a snad i v tvé duši se rozhoří oheň zimních diamantů. Je to jako jízda do království švédských pohádek, kde švarný Kai nasedá do saní, aby vyzvedl svou Gerdu a sněhová královna povolí, aby se štěstí třpytilo krajem. Aby bylo jako v pohádce….



➤Mnoho názvů pro jednu věc
neděle 3. února 2019**stále padá sníh
➤to je takový jev, který se v Praze stal pravidlem. Tak například kolik jmen má hlavní nádraží? A kolik jmen nesla Vinohradská ulice, která se nestydí protínat Královské Vinohrady? Asi bychom se nedopočítali. Já jsem teď strávil dvě noci v Masarykových domovech, v Krčské nemocnici a nebo v Thomaeyrovi fakultní. Chtěli se mi pod plnou narkózou podívat do krku a vzít tam vzorek. To já si nenechám dobrovolně dělat. Jedna mladá doktorka mi musela nastříkal do krku umrtvovaní sprej a když mne dostala do křesla podruhé, tak mě vítala hned, se slovy: my se známe, a nastříkala do krku a já se počal dávit, to na mne ještě nesáhla. Na sále, když mi dávali narkózu povídá pan doktor: co to máte, to je budík? A osahával mi prso. Ne, to je event rekorder, ten nahrává EKG. Jste nějak chytrej, povídá doktor, to jste byl v IKEMu? Ne říkám ve Frankfurtu: No to je ještě horší, řekl a poslal mě do světa snů. A tak se stalo, že v podstatě pořádně nevím co mám, sotva jsem se probral z narkózy mne poslali domů a tím pádem jsem nestačil v čas udělal novou stránku na ÚNOR 2019. Tak se do toho dávám…