Příspěvky

LEDEN 2023

 K ONTAKT ⧭Galerie Fantazie  ⧭UNESENI ⧭Kdo KDO má dnes svátek?  Vzpomínka po Deseti letech-Anička   ⧭ Deníček také na Facebook  ⧭Seznam písní ⧭MUZIKA ⧭Nalaď si kytaru ⧭Seznam léků a jejich účinků  Pohádky,Romány,Povídky    IT WAS MY LIVE  Vánoční pohádka 2020    komunistický psi  ➽➽Deníček seznam let a měsíců  a.v. příběhy z emigrace

Potlach na Lhotě

VIDEO: Potlach na lhotě►►►

Na sále hráli cizí muzikanti a přestože to bylo přání Zuzany a i těch jiných aby hráli spolu, nedocílili toho. Zdenek tam vlezl s basou ale hned byl zase zpět.



►Středa jako každá jiná

VIDEO: Středa jako jiná►►►

Pátek 3.2.2023#zima a silný vítr

►tak jsme se zase ve středu sešli, má to zase trochu řád. Zuzana řádí jako vždy, člověka nepustí ke slovu, stále si mele tu svou. Je to marné aby se tu o tom psala, nějaké zlepšení se nedá očekávat. Ale je nutné se tu o tom zmínit. Je to hodná holka ale má takovou vzdorující povahu. Nejlepší je když potřebuje něco říci Robertovi a on chudák po šichtě ve které rozdává tisíce pokynů a chce mít klid a ona to vůbec nevnímá. Teprve když na ní Robert zařve tak se na chvilku ztiší, ale jen na chvilku. Ona totiž je v zavřené hospodě sama a nemá si s kým si povídat a tak využívá hosty k vlastí zábavě. Ale jsme rádi že ji máme a příští středu zase přijdeme.



 

             

►Drugstore up too date anebo jak to vše začalo

a.v. příběhy z emigrace        

 V podstatě to započalo za pražského jara v roce 1968. Tenkrát jsem pracoval v Domě potravin, což byla v té době první, nejdůležitější  adresa pro labužníky. Bylo tam v podstatě vše jako v tuzexu akorát se tam platilo korunami. Jednoho nenápadného dne přivedl do výrobny pan ředitel dva muže, mladého a staršího a ukazoval jim jak jsme tam pracovali. Zdálo se mi,  že se nejvíce obdivují chladícím zařízením. Nebylo to nic neobvyklého, takových exkurzí jsme měli dost, většinou to byli Japonci nebo Číňané. S těmito dvěma mluvil pan ředitel německy. Nic se pak nedělo až na to, že pan ředitel odjel na  služební cestu do Frankfurtu.  Když se vrátil, rozneslo se jako kulovým bleskem  tvrzení, že pan ředitel převzal ve Frankfurtu vedení obchodu Drugstore up to date. Ale to nebylo vše! Senzace měla mít ještě větší dimenze. Kuchaři, salátky a i cukráři se budou v intervalech střídat a ve Frankfurtu v onom podniku se budou konat týdny „Böhmische Kūche .“ Mezi zaměstnanci počala kolovat listina, jakýsi pořadník. Korunu tomuto napětí dodal ředitel, když nás zaměstnance výrobny vyzval, abychom zažádali o vízum do spolkové republiky Německo. Mráz nám běhal po zádech, telefony se přehřívaly zátěžím počtem hovorů, všichni známí, kamarádi to museli vědět! Jako kouzlem se počala železná opona hroutit. Když jsme přišli na řadu, koupili jsme si jízdenky tam i zpět za dvěstě korun a vlak se rozjel. Ve Frankfurtu jsme přestoupili na vlak do Heidelbergu, neboť tam již dva roky žila moje matka a bratr, a tady jsem vyslovil tu slavnou větu: ze které sklenice jede vlak do Heidelbergu? To byla první věta v němčině, kterou jsem vyslovil ve svobodném světě. Aufs welchen Gleis (Glas)  fahrt der zug.... Jak to dopadlo jsem zapomněl ale do Heidelbergu jsme dojeli. Pobyli jsme tenkrát několik rodinných dnů v Heidelbergu, mimochodem při trochu romantické fantazie se město podobá Praze, a již jsem nastoupil ve Frankfurtu do práce. Dragstor up to date, byl obchod podle představ amerických obchůdků na divokém západě. Byly tam k dostání potřeby pro hygienu, papírnictví, tabák, butyka pánská a dámská, gramofonové desky a kavárna i bistro, pak gril kde hosté seděli u barového pultu a pozorovali, jak kuchaří vaří a grilují. Já jsem obsluhoval bohatý salátový bar, kde si lidé vybírali  různé pochoutky které jsem jim aranžoval na talíř a pak svévolně určil cenu. 

         Majitelé tohoto podniku byli ti dva muži, které jsme znali z Domu potravin. Vlastnili továrnu na výrobu strojů a chladících zařízeních pro gastronomii. Tento podnik tedy měl tedy jejich stroje předvádět v praxi. S ředitelem  se seznámili v Praze v nějakém baru a domluvili se, že mají ve Frankfurtu obchod a že jim to tam němečtí zaměstnanci rozkrádají. Když se ředitel pochlubil Domem potravin, okamžitě ho Němci angažovali.

         21. srpna roku 1968 jsem ráno vlezl do kuchyně, která byla ve sklepě a jako každý den jsem založil na svíčkovou, vepřovou pečení a dělal právě základ na zelí, když do sklepa sestoupil pan ředitel a plakal. Tak jsem se dozvěděl, že naši vlast obsadily vojska varšavského paktu. Takže jsem neutekl, ale já se prostě nevrátil. Majitelé podniku neměli štěstí ani s českými zaměstnanci, ti jim Drugstrore rozkradli ještě lepší, důkladněji. Však se také hned zavřel. Tady jsem se prvně seznámil s hamburgery a tenkrát jsem přísahal, že tohle jídlo by češi nikdy nejedli. Jak jsem se mohl tak zmýlit?


►Zase se hrálo

Sobota 21.1.2023#mrazivo, sluníčko, sníh

  VIDEO Zase se hrálo  

Nepřišlo nás mnoho ale hospoda byla plná. Jinak se spíše mluvilo než hrálo. Ano mluvilo se tolik že musika nebyla ani slyšet. Trochu byli pánové přejeti z odpoledne po Listíkově smrti, když přišli z Prahy aby  se řádně rozloučili. Trochu se nepohodli ani nevím proč. Ale ono není lehké strávit když jeden odejde nečekaně z jedné minuty na druhou. Neustále se zabývám tím, proč ti, co odešli nedají nijakým způsobem najevo, jak se ji daří. Ale asi dobře, kdyby to bylo jinak, dozvěděli bychom se o tom. A tak nám nezbude nic jiného, než vzpomínat. A slyšel jsem jednou dobrou moudrost: když na ně vzpomínáme tak žijí. Ve vzpomínkách žijí. Tak jsem se zamyslel doufám, že nikomu neublížil a jede se dál. 

►Kde je a kam šla?

  Pondělí 16.1.2023#je teplo a krásné sluníčko

►Včera měla Anička smutné výročí. Patnáctého ledna roku

2009 dohořela svíčka jejího života a pokud jsem to dobře spočítal, je tam již 14 let. Jak to vše běží a pojem o čase je znán jen živým. Ti co již nežijí jsou na věčnosti a čas pro ně je úplně něco jiného. Jak to, že je nám čekatelům utajeno to, co odchází současně s tělesnou stránkou. Ano, není to  hardware ale software. Tělesná schránka se uloží nebo spálí a ta druhá  věc, to co v těle žilo je pryč. Ano máme myslitele, spisovatele politiky a pak ještě bloggery co toho napíší plný internet. A také jsou tu tací co  si píší jen tak do větru, pro zábavu. Pak si to můžeme přečíst, k čemuž zase použijeme ten program, říkejme mu  duše. Také se stalo, že písmo Egypťanů bylo nutno nějakých 300 let zkoumat než lidé dnešní lidé  tomu písmu porozumí. A také jsou tu tací co  si píší jen tak do větru, pro zábavu. Pamatuji si z chemie, že nikdy nic nezmizí, je to jen jinde v jiné podobě. A tak to bude asi nějakých pár tisíců let trvat, než se s těmi co odešli domluvíme. Bude to ta umělá inteligence?

 

Andrej Babiš

Zdroj: Internet

Politik, který se ptá a sám nedá svým voličům jasné doporučení, stojí za hovno a nikdy neměl nikam kandidovat. Jsem spokojen s Andrejem Babišem, protože jeho vláda nechtěla být a nebyla asociální. Jako ministr financí i jako premiér v podstatě realizoval dlouhodobý sociálně demokratický program z roku 2000, který byl původně pro vlády Miloše Zemana. Nevadí mi, že je miliardář, protože své daně platí poctivě a v Česku a ne na Bahamách. Naopak. Čím víc peněz má, tím méně je jako politik korumpovatelný. Nemá koníčky jako jiní zbohatlíci - nepotřebuje letadlo, nepotřebuje jachtu ani lamborghini. Svou blondýnu si vzal za manželku. Nechodí po bordelech ani nedělá skandály. Nevadí mi, že je kapitalista, protože zaměstnává 40 tisíc lidí a zodpovídá za to, že jejich rodiny budou mít na živobytí. (EDIT: jeho odbory neprotestují a hodnotí ho kladně.) Má zodpovědnost za dvě desítky komínů svých továren - není pouhý akciový spekulant. Živí půl národa a to, že se mu podařilo udržet agroholding v českých rukou bez bankrotů a propouštění a vybíjení krav, je zázrak. Nevadí mi jeho minulost, protože nikdy nezradil to, v co kdysi přísahal. Desetkrát se ho pokusili kriminalizovat, protože z něj mají strach. Desetkrát marně. Vydržel. Nevzdal to. A to je co říci. Nejsem spokojen s generálem, který v ČSLA vystudoval špionážní kurs, aby po jeho absolutoriu zradil přísahu, kterou skládal jako voják, jako komunista i jako zpravodajek. Vše ostatní už je jen kariéra ctižádostivce, který zradil jednou a je schopen zradit kdykoliv cokoliv. Žádný opravdový hrdina o sobě neřekne, že je hrdina. Žádný čestný voják nelže o své kariéře a svých spolubojovnících. Nevadí mi, bude-li ho vydírat GRU, vadí mi , že vydíratelný kýmkoliv, kdo do rukou dostane jeho složku.


Nejsme ve válce a nepotřebujeme v čele státu vojáka. Potřebujeme správce státu.


EDIT: POKUD SOUHLASÍTE, SDÍLEJTE. A přijďte k volbám, protože teprve teď se musíte doopravdy rozhodnout. I kdybyse neměli volit svého favorita, ale jen to menší zlo.

➤Na Silvestra mrzlo

 av. příhody z emigrace

Nemyslím, toho letošního Silvestra, toho 2022-23 ale toho dávného z roku 1978. Byli jsme tenkrát již deset let v emigraci. Již jsme všemu rozuměli a dokázali se domluvit. Trochu  mě uráželo, že si  lidé co nás neznali mysleli, že jsme Jugoslávci. Nevím co a proč mě to štvalo. Asi proto, že  měli jednoduší možnost pracovat na západě. Mnohem hezčí bylo, když nám říkali, že máme roztomilý východoevropský akcent. Klub běžel dobře, všichni byli spokojení dokonce jsem se okruhem dozvěděl, že mezi členy kteří se zúčastnily německých meziklubových utkání, tak zvaných Medenspiele , měli jakousi nepsanou soutěž o dobrého či nedobrého klubového hospodského a my jsme vedli na celé čáře. Některé kluby měly každý rok nového, v jiných byl onen  nebožák již dvacet let. Byl jsem ke konci mé kariéry skoro padesát let  v klubu a tak dobře vím co závist, nenávist a pomluvy z takového chudáka udělají. Prožil jsem mnoho mezi lidmi a někteří nás opravdu měli rádi a ti co ne, byli zlými pohledy umlčeni. Přesto jednoho dne ty zlé pohledy dosáhly svého. Ale to je jiná příhoda.

Toho roku 1978 se výbor pro potěšení rozhod, že se bude konat silvestrovský bál. Měli jsme zajištěnou živou hudbu, nakoupil jsem na švédské stoly, s ženou jsme vyzdobili sál, slavnostně prostřeli a venku jsem instaloval z drátu letopočet, který se měl po půlnoci zapálit. Drát jsme omotali starými hadry, které se namočily v naftě a pak bylo velice působivé, když hořel rok 1979. Bylo tenkrát neobyčejně teplo. Skoro 15 stupňů i více, lidé chodili oblečeni jako v létě, byla taková zrádná, jarní nálada. Ale během dopoledne počali v radiu hlásit znepokojivou zprávu, že se ze severu Německa valí ledová vlna mrazivého vzduchu. Kdo ale má čas poslouchat na Silvestra rádio? Během dne se kolem Frankfurtu nic nedělo, lidé se s jarním počasím smířili, a do klubu přišli jen v sáčcích. Některé ženy si oblékly kožichy, ale ne proto, že by jim byla zima, ale proto že to byl dárek od Ježíška a kdy prosím by měly nosit kožich když ne v zimně? Po devatenácté hodině byli všichni u stolů, roznesl se aperitiv a já otevřel švédské stoly a počal jako vždy krájet horkou pražskou šunku od kosti. Jo slavná pražská šunka, s tou sem zažil hodně slávy a úspěchů ale to je zase na jiný příběh. V klubu bylo útulně, teplo, jídlo vonělo hosté si pochutnávali, když tu ke mně přistoupil Peter Nikker a stěžoval si, že se nemůže dostat do auta. „a kde máš auto?“ chtěl jsem vědět. „Vzadu na parkovišti, je tam strašný mráz a zamrzl mi zámek u dveří!“

Uvědomil jsem si situaci. Všichni přijeli auty, auty vyhřáté jarním teplem,  a všem zamrzly zámky, to bude po ráno vofuk. „Tak to raději nikomu neříkej, ať mohou v klidu slavit,“ požádal jsem Petra. Celá nešťastná situace se provalila krátce před půlnocí, kdy si chlapy šli do aut pro rakety na ohňostroj. Já jsem měl uvařený grog, který se podával na terase s pohledem na hořící rok 1979. Aby nezamrzl, zabalil jsem ho do peřiny. Bylo pak v městečku povídání, že tenis klub slavil peřinového Silvestra. Sedlák, co mi dodával brambory se rozmýšlel zdali by nemněl se mnou přestat obchodovat: „a to jsme neměli nic jiného na sobě než peřiny?“ chtěl vědět. Asi si nedovedl vysvětlit co to mělo být za slavnost. „Ne, my jsme měli zabalený v peřině grog co se podával na terase, jinak by zmrzl.“ Sedlák pustil pytel brambor co právě držel. „Jo takhle?“ bručel zklamaně a tak se mnou nepřestal obchodovat.

Nakonec nás před zmrznutím zachránil ve sprše od léta zapomenutý fen na vlasy a dlouhý elektrický kabel, kterým jsme dost dlouho rozmrzávali zamrzlé zámky. I horká voda nám pomohla. Zatímco muži venku mrzli ženy na sále popíjeli a tak bych býval měl dobrou tržbu, ale protože jsem členy viděl až na počátku května, nic z toho nebylo.…